تبلیغات
مدیریت محیط زیست (سارا اردو) - وجود ١٧٨ منبع ثابت آلودگی هوا در کشور

:درباره وبلاگ

:آرشیو

:پیوندهای روزانه

:صفحات جانبی

:نویسندگان

:آخرین پستها

:ابر برچسبها

آماروبلاگ

آوازک

کد تغییر شکل موس

کد تغییر شکل موس

کد تغییر شکل موس



کد ساعت فلش





دریافت کد حرکت ستاره چت روم دریافت کد قفل کلیک راست چت روم دریافت کد قفل کلیک راست چت روم

دریافت کد قفل کلیک راست چت روم

سه شنبه 4 آذر 1393-11:54 ق.ظ



زیست بوم:  هوای سالم به پایتخت بازگشت و هیاهوی آلودگی را آرام کرد. در روزهایی که نفس تهران تنگ شده بود، بار دیگر پرونده آلودگی هوای پایتخت و ماجرای توقف تولید بنزین در پتروشیمی‌های کشور با جریانات سیاسی گره خورد. مخالفان توقف تولید بنزین در پتروشیمی‌های کشور، آلودگی روزهای گذشته تهران را شاهدی می‌دانستند بر این‌که بنزین تولیدی در پتروشیمی‌های کشور نقشی در آلایندگی هوای پایتخت نداشته و بنزین تولید پتروشیمی گامی بوده در راه خودکفایی تولید بنزین.

به گزارش شهروند، این درحالی است که دولتی‌ها در این مدت بارها بر این نکته تأکید کرده‌اند که با توقف تولید بنزین در پتروشیمی‌های کشور و توزیع بنزین باکیفیت در کلانشهرها، میزان آلاینده‌های خطرناک که از سوی مسئولان سازمان حفاظت محیط‌زیست با عنوان آلاینده‌های سرطان‌زا یاد می‌شود، کاهش یافته است.

به گفته رئیس مرکز ملی هوای سازمان حفاظت محیط‌زیست، درحال حاضر اصلی‌ترین شاخص در کیفیت هوا ذرات معلق کمتر از ٢,٥ میکرون است که این ذرات هم در‌سال جاری کاهش ٥٠‌درصدی را نسبت به‌سال گذشته تجربه کرده. تهران از ابتدای سال جاری تا پایان آبان‌ماه ١٢ روز پاك و ١٧١ روز سالم داشته‌است.

یوسف رشیدی در کارگاه تخصصی آلودگی هوا، چالش‌ها و راهکارها، با اشاره به این‌که در بحث آلودگی هوا، دو طیف آلاینده‌ها مدنظر است، گفت: «یکی آلاینده‌هایی که به‌طور روزمره اندازه‌گیری می‌شوند مانند دی‌اکسیدکربن، ذرات معلق کمتر از ٢.٥ میکرون و طیف دوم آلاینده‌های خاص هستند که اثری غیرقابل بازگشت بر روی بدن انسان دارند مانند بنزن که حذف آن باید جدی گرفته شود، زیرا بنزن یکی از آلاینده‌های خطرناک و عامل تولید ذرات معلق در هواست و سازمان بهداشت جهانی ‌سال ٢٠١٠ در سندی در مورد بنزن اعلام کرد که هیچ حد قابل قبولی را برای بنزن در هوا نمی‌پذیرد. وجود بنزن در اتمسفر، ذرات معلق ایجاد می‌کند، به همین دلیل باید به‌طور کامل حذف شود.»

او ادامه می‌دهد: «آروماتیک‌ها مهم‌ترین نقش را در تولید ذرات معلق کمتر از ٢.٥ میکرون دارند اما درحال حاضر آلاینده‌هایی مانند منواکسیدکربن، گوگرد و نیتروژن به صورت روزانه پایش می‌شود اما آروماتیک‌ها اندازه‌گیری نمی‌شوند. حد استاندارد آروماتیک‌ها  ٣٥‌درصد است که خوشبختانه اندازه‌‎گیری‌ها نشان می‌دهد غلظت این آلاینده کاهش داشته و به استاندارد نزدیک شده است.» رئیس مرکز ملی هوای سازمان حفاظت محیط زیست، استاندارد کردن سوخت خودروها، تولید گازوییل کم گوگرد و حذف سرب از بنزین را موجب کاهش آلاینده منواکسیدکربن در هوا و قرارگرفتن این آلاینده در حد استاندارد دانست و گفت:«با برنامه‌ریزی اصولی می‌توان  میزان آلاینده ذرات معلق کمتر از ٢.٥ میکرون را نیز کاهش داد اما کاهش آن کمی پیچیدگی دارد و سخت‌تر خواهد بود.» در آلودگی هوا فقط بنزین مقصر نیست بلکه عوامل متعددی دخیل هستند. رشیدی با تأکید بر این‌که برای حل مشکل آلودگی هوا تنها نباید به بنزین توجه کرد، یادآور شد: «اگر تمام سوخت کشور استاندارد و خودروها یورو ٤ شوند باز هم آلودگی هوا خواهیم داشت زیرا باید مجموعه‌ای از عوامل در کنار هم قرار گیرند تا هوایی سالم داشته باشیم. باید تقاضای سفرهای درون‌شهری را کاهش دهیم، دولت الکترونیک و حمل‌ونقل عمومی را توسعه دهیم و در عین حال استفاده از دوچرخه توسط شهروندان را هم ترویج کنیم. این درحالی است که از جمع‌آوری خودروهای فرسوده هم نباید غافل شد. خودروهای فرسوده نقش بسزایی در آلودگی هوا دارند.»

توقف استفاده از مازوت در پتروشیمی‌ها و نیروگاه‌ها تا‌ سال آینده

هوا که سرد می‌شود، فشار گاز هم کاهش می‌یابد و نیروگاه‌ها و صنایع بسیاری را مجبور به استفاده از مازوت می‌کند؛ سوختی که از آن به‌عنوان یکی از عوامل آلایندگی هوا در فصل سرد یاد می‌شود.

رشیدی با تأیید آلایندگی مازوت و تأثیر آن بر هوا، گفت: «مازوت سوختی آلاینده است از این‌رو تأکید سازمان حفاظت محیط‌زیست بر استفاده از گاز طبیعی در پالایشگاه‌ها و نیروگاه‌ها است تا هوایی سالم داشته باشیم. اما به دلیل عدم توسعه پارس جنوبی، امکان تأمین گاز طبیعی در کشور به اندازه رفع نیاز مصارف خانگی و صنایع به‌طور همزمان وجود ندارد، از این‌رو نیروگاه‌ها و صنایع در فصول سرد سال، دو گزینه پیش رو دارند؛ یکی این‌که از مازوت استفاده کنند یا این‌که خاموش شوند. با توجه به این‌که به دلایل مختلف امکان تعطیلی فعالیت نیروگاه‌ها میسر نیست بنابراین نیروگاه‌ها و صنایع ناچار هستند از مازوت به‌عنوان سوخت جایگزین استفاده کنند.»او ادامه داد: «اکنون با اقداماتی که در سازمان‌ها و وزارتخانه‌های مرتبط درحال انجام است، تولید گاز طبیعی در کشور درحال افزایش است. با توجه به شرایط کنونی تولید گاز، امسال نیز پالایشگاه‌ها در فصل سرد ‌سال قطعا از مازوت استفاده خواهند کرد اما این مشکل ‌سال آینده برطرف می‌شود.»

صنایع در سمت بادهای غالبی قرار دارند که به پایتخت می‌وزند

ترکیبات آلی خطرناک در هوای پایتخت کاهش پیدا کرده است. در این کارگاه تخصصی که برای خبرنگاران برگزار شده بود، مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان محیط‌زیست هم با تأکید بر این‌که با بهبود کیفیت سوخت در کشور ترکیبات آلی فرار که خطرناک بودن آنها محرز است در هوا کاهش پیدا کرده، گفت:  «در شش‌ماهه نخست‌سال جاری میزان بنزن در هوای پایتخت به ٠,٨‌درصد و میزان آروماتیک‌ها به ٣٣‌درصد رسیده و کاهش قابل توجهی پیدا کرده است.»  شینا انصاری با اشاره به این‌که طبق برنامه جامع کاهش آلودگی هوا، جلوگیری از تردد خودروهای مستعمل، ارتقای کیفیت سوخت و خودرو و توسعه حمل‌ونقل عمومی در دستور کار دستگاه‌ها قرار گرفته است، ادامه داد: «بر همین اساس، نیروی انتظامی موظف شد از ابتدای تیرماه ‌سال ٩١ از تردد وسایل نقلیه دودزا جلوگیری کند و در اردیبهشت‌ماه در ادامه این روند راهکارهای اجرایی کاهش آلودگی هوا توسط سازمان محیط‌زیست ارایه شد تا دستگاه‌ها موظف به اجرای آن باشند.»

او با اشاره به این‌که منابع ثابت آلودگی هوا به سه بخش واحدهای صنعتی، گرمایش خانگی و سوزاندن پسماندها تقسیم می‌شوند، گفت:  «در‌سال ٨٢ آژانس همکاری بین‌المللی ژاپن به نام جایکا، بررسی کرد که سهم منابع ثابت در آلودگی هوای کلانشهرها ٢٨.٨‌درصد است و امروزه با افزایش خودروها سهم منابع متحرک نسبت به منابع ثابت افزایش یافته است و خودروها نقش پررنگی در آلایندگی هوای شهرها بازی می‌کنند.» مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان محیط‌زیست با اشاره به این‌که در ‌سال ٩٠ برنامه‌هایی برای هشت کلانشهر در محورهای مختلف ازجمله جلوگیری از تردد خودروهای فرسوده، معاینه فنی خودروها، مدیریت ترافیک، سوخت، آموزش و پایش زیست‌محیطی به تصویب رسید و دستگاه‌های اجرایی موظف به اجرای این محورها شدند، تأکید کرد که با اجرای این محورها هوا تا حدودی بهبود یافت به‌گونه‌ای که اندازه‌گیری‌ها نشان می‌دهد میزان بنزن در ‌سال ٩١ در تهران ٦ برابر بیشتر از حد استاندارد بوده است این درحالی است که در‌ سال ٩٢ به ٣‌درصد و‌ در سال ٩٣ به ٨ دهم‌درصد کاهش یافت، همچنین آروماتیک از ٧٠‌درصد از ‌سال ٩١ به ٣٣‌درصد در ‌سال ٩٣ کاهش یافت.»او در ادامه با اشاره به این‌که بخشی از وارونگی دما مربوط به منابع ثابت است، تصریح کرد: «درحال حاضر ١٧٨ منبع ثابت آلودگی هوا در کشور وجود دارد.

این درحالی است که در‌سال ٤٧ بحث ممنوعیت استقرار صنایع تا شعاع ١٢٠ کیلومتری تهران و سایر کلانشهرها مطرح شد ولی متاسفانه همچنان شاهد هستیم که این مصوبه اجرا نمی‌شود و واحدهای صنعتی بزرگ همچنان در اطراف تهران و دیگر کلانشهرها مستقر هستند. این صنایع در سمت بادهای غالبی قرار دارند که به سمت پایتخت می‌وزد و آلایندگی‌ها را با خود به تهران می‌آورد. تهران درحال حاضر مملو از صنایع بزرگی است که توان اکولوژیکی آن جوابگوی بارگذاری این حجم از صنایع نیست.»

منبع:http://zistboom.com/fa/news/25957
 



نظرات() 

تاریخ آخرین ویرایش:سه شنبه 4 آذر 1393 11:55 ق.ظ


Buy generic cialis
شنبه 18 فروردین 1397 08:22 ب.ظ

Great data. Cheers.
cialis e hiv cialis 5 effetti collaterali how to buy cialis online usa cialis prezzo al pubblico cialis dosage recommendations we choice free trial of cialis brand cialis nl tadalafil 10 mg cialis 5 mg para diabeticos cialis tadalafil online
Cialis pills
یکشنبه 5 فروردین 1397 03:15 ق.ظ

Regards, I like this!
5 mg cialis pharmacie en ligne deutschland cialis online prix cialis once a da generic cialis 20mg uk cialis online nederland generic cialis only here cialis pills cialis generico milano prescription doctor cialis cialis online holland
Cialis generic
پنجشنبه 2 فروردین 1397 10:52 ب.ظ

Nicely put, Thanks.
cialis patentablauf in deutschland online cialis cialis daily cialis 20 mg cut in half cialis 5mg billiger acheter cialis meilleur pri cialis for sale cialis generico milano cialis 20 mg cut in half effetti del cialis
best psychic medium reading
چهارشنبه 10 آبان 1396 05:20 ب.ظ
پس از رفتن به چند پست وبلاگ در وب سایت خود،
من به طور جدی از روش وبلاگ نویسی خود قدردانی می کنم.
من آن را به لیست سایت مشاهیر من ذخیره کرده ام و در آینده نزدیک بررسی خواهم کرد.
نگاهی به وب سایت من نیز بیاورید و نظر خود را بگذارم.
How does Achilles tendonitis occur?
سه شنبه 17 مرداد 1396 01:23 ق.ظ
There's certainly a lot to learn about this subject.

I love all of the points you have made.
suzette7beach8.snack.ws
یکشنبه 15 مرداد 1396 07:39 ق.ظ
What's up to all, the contents present at this web site are genuinely amazing for
people knowledge, well, keep up the nice work
fellows.
Moises
سه شنبه 10 مرداد 1396 07:46 ب.ظ
When someone writes an post he/she maintains the idea of a user in his/her mind that how a user can be
aware of it. So that's why this post is outstdanding.

Thanks!
Florentina
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 06:52 ب.ظ
Hi there would you mind sharing which blog platform you're using?
I'm going to start my own blog soon but I'm having a difficult time deciding between BlogEngine/Wordpress/B2evolution and Drupal.
The reason I ask is because your layout seems different then most blogs and I'm looking
for something completely unique.
P.S Sorry for being off-topic but I had to ask!
Lonnie
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 01:18 ب.ظ
Hey There. I found your blog using msn. This is an extremely well written article.

I'll be sure to bookmark it and come back to read more of your helpful information. Thank you for the post.
I'll certainly return.
شبکه اجتماعی فیس پلاک
دوشنبه 15 دی 1393 06:52 ق.ظ
سلام از وبلاگتون دیدن کردیم
از شما رسما دعوت میکنیم تا در شبکه ما عضو شوید و مطالبتان را به اشتراک گذارید تا بقیه هم استفاده کنند
منتظر حضور شما دوست عزیز هستیم!

با تشکر
مدیریت شبکه اجتماعی فیس پلاک
بیتا
سه شنبه 4 آذر 1393 12:46 ب.ظ
سلام عزیزم خوبی؟ چند روز پیش یکی از دوستانم سایت زیر رو بهم معرفی کرد که باهاش تبادل لینک کنم من فکر کردم تاثیری نداره ، ولی بعد از این که وبلاگم رو توی این سایت و سایت های شبیهش لینک کردم هر روز بازدید وبلاگم زیاد میشه. خواستم این سایت ها رو به تو هم معرفی کنم . حتما تبادل لینک کن چون لذت وبلاگ نویسی توی آمار بالاست.♥♥♥ http://mihanlinks.ir/
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر