تبلیغات
مدیریت محیط زیست (سارا اردو) - اثرات مثبت و منفی اقتصادی و اجتماعی - فرهنگی گردشگری

:درباره وبلاگ

:آرشیو

:پیوندهای روزانه

:صفحات جانبی

:نویسندگان

:آخرین پستها

:ابر برچسبها

آماروبلاگ

آوازک

کد تغییر شکل موس

کد تغییر شکل موس

کد تغییر شکل موس



کد ساعت فلش





دریافت کد حرکت ستاره چت روم دریافت کد قفل کلیک راست چت روم دریافت کد قفل کلیک راست چت روم

دریافت کد قفل کلیک راست چت روم

شنبه 7 تیر 1393-05:52 ب.ظ



در دهه 1960 مطالعات اولیه بیشتر بر آثار مثبت اقتصادی گردشگری متمرکز بوده است ؛ اما در دهه1970 رویکرد منفی به توسعه گردشگری حاکم بود و محققان بیشتر بر آثار منفی این پدیده تاکید می کردند . در دهه های 1980 و1990 بر اساس انتقادات برخی صاحب نظران تاثیرات مثبت و منفی به طور متوازن مد نظر قرار گرفت .

از جمله مهم ترین آثار مثبت اقتصادی توسعه گردشگری می توان به اشتغال زایی ، ایجاد درآمد برای ساکنان محلی ، کاهش فقر، افزایش سرمایه گذاری و توسعه زیربناهای اقتصادی اشاره کرد .

     از آثار منفی آن نیز این موارد قابل اشاره اند :

ایجاد تورم در سطح محلی ، احتکار املاک ، افزایش قیمت ها و...

نمودار شماره 2- 1 عوامل حاكم برتأثیرات اقتصادی گردشگری

حجم و تراكم مخارج گردشگری

 

ماهیت تأثیرات گردشگری و جذابیت آنها

 

درجه ای كه با آن منطقه گردشگری به منظور فصلی كردن تقاضا تعدیل می شود

 

اشتغال خارجیها در مشاغل برجسته گردشگری


اهمیت تأثیرات اقتصادی

 

توسعه اقتصادی منطقه گردشگری


میزان چرخه مجدد گردشگری

 

مداخله دولت در ایجاد زیرساختها و محركها

 

میزان مالكیت خارجی

 

اندازه بنیاد اقتصادی منطقه گردشگری

در بعد اجتماعی - فرهنگی از جمله آثار منفی ، صاحب نظران به تجاری شدن یا کالایی شدن فرهنگ جامعه میزبان ، اثر القایی ( الگو شدن فرهنگ گردشگران برای جامعه میزبان) ، عرضه محصولات با کیفیت پایین توسط ساکنان محلی ، افزایش جرم و جنایت و فحشا و شیوع برخی بیماریهای مسری اشاره نموده اند . اما با وجود چنین انتقاداتی ، مطالعه دیدگاههای ساکنان ، نشان دهنده برخی منافع و آثار مثبت اجتماعی - فرهنگی توسعه این صنعت بر جوامع میزبان است .که از آن جمله اند : معرفی فرهنگ جامعه میزبان به سایر جوامع ، تقویت حس همبستگی ، تبادل ایده ها و افزایش آگاهی درباره فرهنگ محلی ، افزایش تقاضا برای محصولات بومی و در نتیجه افزایش تولید و رونق صنایع محلی ( توان یابی یا تقویت فرهنگی )،افزایش غرور ملی و فرهنگی ،احیای هنر ها و سنت های بومی ، بهبود کیفیت زندگی و خدمات عمومی ، افزایش امکانات تفریحی و سرگرمی.

راجر داس ویل[1] آثار فرهنگی – اجتماعی جهانگردی را از سه زاویه قابل بررسی می داند:

1. آثار فرهنگی – اجتماعی بر مقصد : مقصد تا چه حد توانایی جذب تعداد معینی جهانگرد را داراست؟

2. آثار فرهنگی – اجتماعی جهانگردی بر سبک زندگی : اثری که دیدار کنندگان بر ارزش ها و سبک زندگی مردم محل می گذارند .

3. آثار فرهنگی – اجتماعی جهانگردی بر هنرها : نفوذ و اثر دیدار کنندگان بر هنرهایی نظیر نقاشی ، مجسمه سازی ، تئاتر ، معماری ، صنایع دستی و غیره .

این سه اثر ،پیامدهای مثبت زیر را دارند :

- تعداد دیدار کنندگان باعث رونق اقتصاد محلی می شود .

- جهانگردی تماس و ارتباط بیشتری با دنیای بیرون ایجاد می کند .

- جهانگردی مخاطبان و شیفتگان جدیدی برای هنرهای محلی ایجاد می کند .

این آثار ممکن است در جهت منفی نیز عمل کنند :

- ممکن است مردم محلی تمایلی به تقسیم آثار دلپذیر محیط شان با تعداد زیادی از دیدارکنندگان نداشته باشند .

- ممکن است مقاومت هایی در برابرتغییر در ارزش ها و سبک زندگی صورت گیرد .

- ممکن است مخالفت هایی با اثر نیروهای این بازار بر هنرهای سنتی و معاصر صورت پذیرد .





نظرات() 

تاریخ آخرین ویرایش:شنبه 7 تیر 1393 05:55 ب.ظ


 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.