تبلیغات
مدیریت محیط زیست (سارا اردو) - گردشگری شهری و مراحل آن

:درباره وبلاگ

:آرشیو

:پیوندهای روزانه

:صفحات جانبی

:نویسندگان

:آخرین پستها

:ابر برچسبها

آماروبلاگ

آوازک

کد تغییر شکل موس

کد تغییر شکل موس

کد تغییر شکل موس



کد ساعت فلش





دریافت کد حرکت ستاره چت روم دریافت کد قفل کلیک راست چت روم دریافت کد قفل کلیک راست چت روم

دریافت کد قفل کلیک راست چت روم

شنبه 7 تیر 1393-05:59 ب.ظ



گردشگری شهری به عنوان شکل نوینی از گردشگری با شتاب هر چه بیشتر در حال تقویت و توسعه می باشد . هرگونه اقدامات در جهت افزایش اثرات مثبت و کاهش تبعات منفی گردشگری شهری از طریق شناخت صحیح جاذبه های توریستی بالفعل و بالقوه شهرها با برنامه ریزی و مدیریت یکپارچه گردشگری شهری امکان پذیر می باشد .

توریسم در شهرهای کوچک و بزرگ امری شایع است . این اماکن شهری اغلب طیف وسیعی از جاذبه های تاریخی و فرهنگی ، مراکز خرید ، رستوران ها و جاذبه های زندگی شهری را در خود جای داده اند . توریسم شهری باید به دقت برنامه ریزی شود . (سازمان جهانی جهانگردی ،1379، 44)

نواحی شهری به علت آنکه جاذبه های تاریخی و فرهنگی بسیار دارند غالباً مقاصد گردشگری مهمی محسوب می شوند . شهرها معمولاً جاذبه های متنوع و بزرگی شامل موزه ها ، بناهای یادبود ، سالنهای تئاتر، استادیوم های ورزشی ، پارکها ، شهر بازی ، مراکز خرید ، مناطقی با معماری تاریخی و مکانهایی مربوط به حوادث مهم یا افراد مشهور را دارا هستند که خود گردشگران بسیاری را جذب می کنند . ( پاپلی یزدی به نقل از Timothy,1995 ،188)

علاوه بر آن از آنجا که شهر ها به پیرامون خود خدمات ارائه می کنند ؛حتی در صورتی که فاقد جاذبه های گردشگری باشند و این جاذبه ها در مناطق غیر شهری واقع شوند ، در رابطه با گردشگری قرار می گیرند . لذا حجم زیادی از امکانات گردشگری از قبیل محل سکونت ، سرو غذا ، ارتباطات ، حمل و نقل و سایر خدمات مربوطه در شهر ها متمرکز می شوند .

عناصرتشكیل دهنده جاذبه های گردشگری شهری از نظر « یانس وربك» به سه دسته تقسیم می شوند كه عبارتند از:

الف - عناصر نخستین كه زمینه ها و پایه های مادی (میراث تاریخی و شهری ، مجاورت با آب، بوستان ها و باغ و ... ) و انسانی (پذیرایی، مهمان نوازی ، سنن ، زبان ، امنیت) و همچنین فعالیت ها و تجهیزات ویژه ی مستعد جذب گردشگران ( گنجینه ها، نمایشگاههای فرهنگی و ورزشی و جشنواره ها و ...) را باهم جمع و ادغام می كند.

ب - عناصر ثانوی كه در برگیرنده تسهیلات خرید، اقامت، خوراك سرا،بنگاههای حمل و نقل گردشگری هستند.

ج - عناصر كیفی كه به عناصر اضافی مشهورند و شامل تسهیلات دسترسی به نقاط مختلف از جمله توقفگاه ها، اطلاع رسانی به مسافران و بازدیدكنندگان( دفاتر ، اسناد و راهنماها) هستند (كازس وپوتییه، 1382: 79 - 80)

لیستهای تفریحی كه مشخصاً شهری هستند: (تقوایی ،1386 )

ü دیدن آثارتاریخی و بازارشهر

ü خرید

ü ساحل و شنا (با تراكم بالا)

ü اسكی(با تراكم بالا)

ü مطالعه تاریخ فرهنگ شهری

ü باغ وحش

ü توریستی صنعتی (Industrial tourism)

ü همایش ها و كنفرانس های بزرگ ( اریسان،1382،116)

ü تعطیلات تفرجگاهی

ü مسابقات ورزشی كه احتیاج به استادیوم دارند.

بنابراین جاذبه های اولیه شهری نظیر آثارتاریخی و مراكز خرید كه باعث ایجاد انگیزه ی جذب توریست به شهرها می گردند با تقویت عناصر حمایتی نظیر امكانات و خدمات مناسب ، تدوین قوانین و تبلیغات مؤثر می تواندباعث جذب توریست بیشتر به شهرها شود و انگیزه مجدد جهانگردان برای سفر به شهر مورد علاقه افزایش دهد .

با توجه به تنوع فعالیتهای مختلف گردشگری و استقرار آنها در فضاهای مختلف، گردشگاههای مورد نیاز شهر از نظر تجانس عملكردی و نحوه دسترسی، به سه گروه عمده تقسیم می شوند: ( آقایی ،1388 )

1- گردشگاههای درون شهری

2- گردشگاههای حاشیه ی شهری

3- گردشگاههای برون شهری

این نوع پهنه بندی و طبقه بندی گردشگاهها از یك طرف، نحوه استقرار و توزیع منابع تفرجی و تفریحی را نشان می دهد و از طرف دیگر، نیازهای مختلف شهروندان و چگونگی تأمین آنها از جهات گوناگون معلوم و مشخص می سازد. در جدول شماره 2-2 مقیاسها و مشخصات اصلی پهنه بندی گردشگاههای شهری،بطور خلاصه نشان داده شده است.

جدول شماره 2-2 پهنه بندی گردشگاههای شهری از نظر مقیاس دسترسی و نوع عملكرد

شاخص ها

حوزه

مقیاس دسترسی

وسعت و نوع

وسیله عمده دسترسی

كاركردهای اصلی

مدت تنوع

تسهیلات مورد نیاز

حوزه ی گردشگری درون شهری

شعاع دسترسی:

تا 12 كیلومتر

زمان دسترسی:

تا 90 دقیقه

محدود

متمركز

انسان - ساخت

پیاده

دوچرخه

موتورسیكلت

وسایل عمومی شهری

وسیله شخصی

پیاده روی

استراحت

دیدار و گفتگو

بازی كودكان

چند ساعت

فضای سبز

خدمات اولیه

زمین بازی كودكان

حوزه ی گردشگاهی حاشیه ای

شعاع دسترسی:

15 تا 20 كیلومتر

زمان دسترسی:

40 تا 120 دقیقه

وسیع

متمركز+گسترده

طبیعی+انسان

ساخت

دوچرخه

موتورسیكلت

وسایل عمومی شهری

وسیله شخصی

راهپیمایی

بازی و ورزش

پیك نیك

سیاحت

یك روزه

امكانات ارتباطی

فضای بازی و ورزش

فضای پیك نیك

حوزه ی گردشگاهی برون شهری

شعاع دسترسی:

20 تا 80 كیلومتر

زمان دسترسی:

90 تا 180 دقیقه

خیلی وسیع

گسترده

طبیعی+نیمه طبیعی

وسیله شخصی

وسایل عمومی(برون شهری)

طبیعت گردی

سیاحت و زیارت

ورزش و شكار

آموزش و پرورش

یك روزه و بیشتر

امكانات ارتباطی

تنوع منابع

تسهیلات اقامتی

خدمات اطلاع رسانی

خدمات ایمنی و بهداشت

 




نظرات() 

تاریخ آخرین ویرایش:- -


http://awarekismet7687.jimdo.com/2016/02/29/why-shoe-lifts-are-the-solution-to-leg-length-differe...
دوشنبه 5 تیر 1396 02:50 ق.ظ
Loving the info on this web site, you have done great job on the posts.
http://JoslynGrahm.bravesites.com/
چهارشنبه 27 اردیبهشت 1396 09:25 ق.ظ
Hello there, There's no doubt that your web
site may be having browser compatibility issues. When I take
a look at your blog in Safari, it looks fine however, if opening in IE, it's got some overlapping issues.

I merely wanted to provide you with a quick heads up!
Apart from that, great blog!
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر