تبلیغات
مدیریت محیط زیست (سارا اردو) - گردشگری و توسعه

:درباره وبلاگ

:آرشیو

:پیوندهای روزانه

:صفحات جانبی

:نویسندگان

:آخرین پستها

:ابر برچسبها

آماروبلاگ

آوازک

کد تغییر شکل موس

کد تغییر شکل موس

کد تغییر شکل موس



کد ساعت فلش





دریافت کد حرکت ستاره چت روم دریافت کد قفل کلیک راست چت روم دریافت کد قفل کلیک راست چت روم

دریافت کد قفل کلیک راست چت روم

شنبه 7 تیر 1393-06:01 ب.ظ



گردشگری به عنوان یکی از منابع درآمد و ایجاد اشتغال در سطح ملی می تواند رهیافتی برای توسعه اقتصادی در قلمرو ملی باشد . گردشگری به خصوص در زمانی که سود فعالیتهای دیگر بخش های اقتصادی در حال کاهش باشد ، جایگزین مناسبی برای آنها و راهبردی برای توسعه است . بر این مبنا دلیل اصلی توسعه گردشگری غلبه بر پایین بودن سطح درآمد و ارائه فرصتهای جدید شغلی و تحولات اجتماعی در جامعه محلی است (پاپلی یزدی به نقل از Opperman ،82) . و می تواند امیدهایی را برای کاهش فقر به خصوص در نواحی ای که به نحوی دچار رکود اقتصادی شده اند فراهم آورد .

آثار گرددشگری در زمینه توسعه را آقای پاپلی یزدی به نقل از Greffe به شرح زیر بیان نموده اند :

1. همانند هر فعالیت صادراتی ، منبع درآمد و اشتغال ایجاد می کند .

2. زنجیره ای از کل فعالیتهای اقتصادی و خدماتی به وجود می آورد و به عنوان یک اهرم برای تعداد زیادی از فعالیت های اقتصادی عمل می کند .

3. از چشم انداز های طبیعی بدون آنکه ماهیت آنها را تغییر دهد و یا مواد اولیه آنها را دستخوش تغییرات کند و یا آنها را به مناطق دیگر حمل و نقل کند بهره برداری می نماید .

4. تقاضا را برای صنایع و هنرهای سنتی و فعالیتهایی که نیاز به نیروی کار بیشتری دارند ارتقاء می دهد .

5. به همان اندازه که گردشگرانی را از خارج از فضای اقتصاد ملی جذب می کند ، جریانهای برون زای هزینه ها را به منطقه تزریق کرده ، ضریب تکاثری ( افزایش درآمد به ازای هر ریال تزریق شده در اقتصاد منطقه یا کشور ) را افزایش می دهد .

 

 

نیازهای توسعه

در برنامه ریزی توسعه گردشگری توجه صرف به جاذبه ها و آماده سازی آنها برای ارائه به گردشگران تنها بخشی از برنامه ریزی را در بر می گیرد . در کنار توجه به عوامل اصلی ، ساماندهی عوامل جانبی نیز به همان اندازه عوامل اصلی اهمیت دارد . از اینرو توسعه دارای نیازهای وسیع تری است که بدون تحول در آنها مقبولیت لازم میان گردشگران بوجود نخواهد آمد . (رهنما،1381، 135)

باید وضعی را پدید آورد که از کلیه قسمتهای منابع گردشگری استفاده گردد و به عوامل جانبی مانند تبلیغات ،آموزش،مهارت،مدیریت بخش و واحد های اقامتی و پذیرایی ، تورگردانی و غیره توجه شود . به عبارتی میان عوامل اصلی و جانبی باید همپیوندی مکمل وجود داشته باشد . بدین معنا که وقتی مسافری برای استفاده از یک جاذبه به محلی سفر می کند باید از نظر تامین سایر نیازها نیز به خواست وی توجه شود . در غیر این صورت نوعی سرخوردگی نسبی ایجاد شده و انگیزه اقامت بیشتر و یا سفر مجدد در وی بوجود نخواهد آمد .

از طرف دیگر توسعه بخش گردشگری در مقیاس منطقه ای باید موزون و متوازن باشد . موزون از این نظر که آهنگ زمانی بازدید کنندگان باید در گستره زمان فعالیت به شکل متناسب توزیع شود . و متوازن از این جهت که باید حتی المقدور از توسعه به شکل قطبی و متمرکز در یک نقطه جلوگیری شده و بر اساس تدابیر مدیریتی ، جابجایی مسافران به نقاط و جاذبه های دیگر نیز انجام گیرد تا سفر یکنواخت ، خسته کننده و کسالت آور نشود .

شناسایی قطبهای توسعه و طبقه بندی آنها

شناسایی قطبهای توسعه و طبقه بندی آنها به معنای جداسازی آنها از یکدیگر نمی باشد بلکه هدف اصلی از این سطح بندی فراهم آوردن امکانات همپیوندی میان آنها و آشنایی گردشگران با مراکز توریستی درجات بعدی است . بدین ترتیب فعالیتهای موجود در نواحی فعال و پرجنب و جوش با فعالیتهای توریستی ضعیف در نواحی کم فعال با یکدیگر ادغام می گردد .

چنین سیاستی باعث می شود : (رهنما ، 1381 ، 138 )

1. فضای کافی برای فعالیتها و سرمایه های کوچک بوجود آید .

2. فعالیتهای فراغتی متنوع تر گردند .

3. منابع گردشگری بالقوه به تدریج به صورت بالفعل درآیند .

4. ساخت و سازهای کالبدی مناسب در نواحی کم فعال توسعه یابند .

5. نوعی جدایی گزینی(Segregation ) میان انواع فعالیتهای گردشگری بوجود آید .

6. تعامل های اجتماعی و فرهنگی بیشتر و وسیع تری میان مسافران و مردم بومی ایجاد گردد .

تبلیغات و اطلاع رسانی

تبلیغات و اطلاع رسانی صحیح یکی از مهم ترین ابزارها و راهکارهای توسعه گردشگری است . معرفی جاذبه های گردشگری و آگاه سازی گردشگران از این جاذبه ها از مهم ترین رسالت فعالیت های اطلاع رسانی است .

ارائه تبلیغات داخلی و خارجی جهت به تصویر کشاندن امکانات و استعدادهای طبیعی و جاذبه های متنوع توریستی و شناخت عمقی آن فرهنگ و خرده فرهنگ ها و تمدن و تاریخ و حیات اجتماعی- اقتصادی در توسعه صنعت توریسم بسیار مؤثر خواهد بود. استفاده از وسایل ارتباط جمعی مانند تلویزیون ، رادیو، تلفن، پست، امکانات و فرصتهای برگزاری کنفرانس ها و نمایشگاهها و جشنوارهای فرهنگی و هنری در داخل یا خارج کشور همچنین استفاده از نشریاتی که دارای تصاویر جالبی باشند در جشنواره ها و کنفرانس های بین المللی و داخلی بسیار مهم می باشند.

اطلاع رسانی به مردم و تبلیغات صحیح به منظور آشنا نمودن آنان با صنعت توریسم در توسعه این صنعت مؤثر است براساس تجزیه و تحلیل صورت گرفته ، بالا بردن سطح آگاهی مردم از طریق تبلیغات و اطلاع رسانی صحیح، مهمترین عامل رشد و توسعه صنعت توریسم می باشد.

اطلاع رسانی و تبلیغات صحیح از طریق صدا و سیما و مطبوعات به جهت نقش آنها در شناسایی مناطق و مراکز توریستی استان و معرفی این مراکز به مردم ، در بالا بردن سطح آگاهی های مردم مؤثر است.

آموزش نیروی انسانی

آموزش نیروی انسانی را می توان در قالب دو برنامه آموزشی برای جامعه میزبان و جامعه مهمان در نظر گرفت :

الف) تدوین برنامه آموزشی برای جامعه میزبان :

در فعالیت های توریستی عرضه کنندگان محصولات توریستی خو بخشی از محصول به شمار می روند . بدین معنی که نه تنها کمیت و کیفیت محصول از دید مشتری مهم است بلکه شیوه ارائه محصولات و نحوه برخورد عرضه کنندگان خدمات تأثیر بسزایی در جلب رضایت خاطر مشتریان دارد . برای دستیابی به این مهم تدوین و ارائه برنامه های آموزشی برای تمامی کسانی که به نحوی از انحاء در تماس مستقیم با گردشگران می باشند ، بسیار ضروری به نظر می رسد . (رهنما ، 1381 ، 145 )

محتوای آموزشی این برنامه می تواند شامل مواد و اهداف زیر باشد :

1. دادن آگاهی کلی در مورد جهانگردی

2. شناساندن جاذبه های گردشگری منطقه و توضیح علت جذابیت آن برای گردشگران

3. آگاه نمودن مردم منطقه در رابطه با پایگاه فرهنگی – اقتصادی جامعه میزبان

4. آموزش ضرورت رعایت استانداردها و حفظ محیط زیست

5. تجهیز شاغلین این بخش به دانش تخصصی و مهارتهای شغلی

ب) تدوین و ارائه برنامه آموزشی برای جامعه مهمان ( گردشگران داخلی و خارجی ) :

علاوه بر آموزش مردم بومی،آموزش گردشگران داخلی و خارجی به منظور آشنایی با فرهنگ ، آداب و رسوم ، ارزشهای مردم بومی و احترام گذاشتن بدانها ، لازم و ضروری به نظر می رسد . این آموزش ها در دو مرحله می تواند انجام پذیرد :

1. قبل از اقدام به مسافرت و در مبدأ

2. در حین مسافرت و در مقصد

در حالت کلی آموزش نیروی انسانی شاغل در بخش گردشگری را می توان به دو صورت زیر انجام داد :

الف) آموزش کلاسی : که شامل آموزش نظری و ارائه مطالب کلی و آموزش عملی با برگزاری کارگاههای آموزشی می باشد .

ب) آموزش در محل کار : که توسط گروههای آموزشی در محل کارکنان برگزار می گردد و به آموزش میدانی یا سیار معروف است .

بکارگیری نیروی ماهر

بیشترین تعداد شاغلین بخش گردشگری را در حال حاضر نیروهای غیر ماهر تشکیل می دهند . و لازم است به هنگام صدور مجوز ، تمدید پروانه ، درجه بندی و سایر مراحل اداری این نکته مورد عنایت و توجه مسئولین امر واقع شود . این بدان معنی نیست که کلیه شاغلین در این بخش کنار گذاشته شوند . برای رسیدن به هدف یعنی ارتقای مهارت شغلی آقای دکتر رهنما دو راه حل را پیشنهاد نموده اند :

راه حل اول : آموزش کارکنان شاغل که قبلا به آن اشلره گردید .

راه حل دوم : اعمال الزامات برای واحد های جدید و یا نیروهای جدید . بدین معنی که کارفرمایان بخش گردشگری در سطوح مختلف باید ملزم به استفاده از نیروهای ماهر گردند .

تعیین ضوابط و تعریف استانداردهای مورد نیاز بخش گردشگری

از جمله مواردی که می تواند به توسعه گردشگری و جذب گردشگران در یک محل و افزایش مدت ماندگاری آنها کمک نماید توجه به ضوابط مورد نیاز بخش گردشگری و رعایت استانداردهای مورد نیاز این بخش می باشد .

افزایش ظرفیت

افزایش ظرفیت کمی بعضی از واحد ها ، خدمات و سیستم ها نیز برای جلب رضایت خاطر گردشگران و توسعه گردشگری منطقه امری ضروری و اجتناب ناپذیر است . این افزایش را می توان در قسمتهای مختلف زیر در نظر گرفت :

1.افزایش ظرفیت کمی واحد های اقامتی

2. افزایش ظرفیت واحد های پذیرایی

3 . افزایش ظرفیت آژانس های تورگردانی

4 . افزایش ظرفیت سیستم حمل و نقل

5 . افزایش ظرفیت سیستم اطلاع رسانی و هدایت مسافران

6 . افزایش ظرفیت خدمات رسانی و امداد

 

 

بهسازی و نوسازی تجهیزات و تاسیسات توریستی

اینکه تاسیسات و تجهیزات توریستی هر از چند گاهی نیاز به بهسازی و نوسازی دارند امری مبرهن و آشکار است . و برای توسعه گردشگری و نیز جذب گردشگران به محل مورد نظر لازم است این اقدامات به شرح ذیل صورت پذیرد :

1. بهداشتی کردن کلیه آبهای معدنی فعال

2. بهسازی و نوسازی واحدهای مهمانپذیر و پانسیونهای خانگی

3. بهسازی و نوسازی پارکینگهای کنار جاده ای

4. بهسازی و نوسازی رستورانهای بین راهی

5. بهسازی راههای دسترسی به جاذبه های گردشگری

6. بهسازی و نوسازی تأسیسات پذیرایی درون شهری

 

 

 

 




نظرات() 

تاریخ آخرین ویرایش:شنبه 7 تیر 1393 06:03 ب.ظ


Can you grow taller with exercise?
جمعه 17 شهریور 1396 03:09 ب.ظ
Hi there every one, here every one is sharing these kinds of
know-how, therefore it's pleasant to read this weblog, and I
used to pay a visit this weblog daily.
How do you treat Achilles tendonitis?
دوشنبه 16 مرداد 1396 05:31 ق.ظ
I would like to thank you for the efforts you have put in penning this site.
I'm hoping to view the same high-grade content from you in the future as well.
In truth, your creative writing abilities has encouraged me to get
my very own blog now ;)
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر