تبلیغات
مدیریت محیط زیست (سارا اردو) - مطالب هفته اول تیر 1393

:درباره وبلاگ

:آرشیو

:پیوندهای روزانه

:صفحات جانبی

:نویسندگان

:آخرین پستها

:ابر برچسبها

آماروبلاگ

آوازک

کد تغییر شکل موس

کد تغییر شکل موس

کد تغییر شکل موس



کد ساعت فلش





دریافت کد حرکت ستاره چت روم دریافت کد قفل کلیک راست چت روم دریافت کد قفل کلیک راست چت روم

دریافت کد قفل کلیک راست چت روم

شنبه 7 تیر 1393-07:03 ب.ظ



به نظر می رسد سازمان میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی بیشتر اعتبارات خود را صرف حفاظت و تعمیر جاذبه های یادمانی و تاریخی موجود در شهرها به مصرف می رساند و بسیاری از جاذبه ها و منابع واقع در حوزه های غیر شهری – که اتفاقاً نیاز به تعمیر و حفاظت بیشتری دارند – به حال خود رها شده اند . برای اینکه توازن در امر گردشگری و توسعه آن رعایت شود لازم است به مکانهای مذکور نیز عنایت گردد . به همین منظور انجام اقدامات زیر خالی از لطف نخواهد بود :

1. مرمت ، حفاظت و بهره برداری توریستی از جاذبه های یادمانی شهر ها و حوزه های غیر شهری با اولویت بندی سازمان میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی

2. تخصیص اعتبارات لازم و کافی برای این جاذبه ها به منظور استفاده گردشگران

3. تهیه شناسنامه برای این جاذبه ها به منظور استفاده گردشگران

4. گنجاندن برنامه بازدید از این جاذبه ها در برنامه های مختلف جهت شنسانده هر چه بیشتر آنها

5. احداث تأسیسات پذیرایی در کنار واحدهای دارای ارزش توریستی و فضاسازی بیرونی آنها برای مسافران




نظرات() 

تاریخ آخرین ویرایش:- -
شنبه 7 تیر 1393-07:01 ب.ظ



گردشگری به عنوان یکی از منابع درآمد و ایجاد اشتغال در سطح ملی می تواند رهیافتی برای توسعه اقتصادی در قلمرو ملی باشد . گردشگری به خصوص در زمانی که سود فعالیتهای دیگر بخش های اقتصادی در حال کاهش باشد ، جایگزین مناسبی برای آنها و راهبردی برای توسعه است . بر این مبنا دلیل اصلی توسعه گردشگری غلبه بر پایین بودن سطح درآمد و ارائه فرصتهای جدید شغلی و تحولات اجتماعی در جامعه محلی است (پاپلی یزدی به نقل از Opperman ،82) . و می تواند امیدهایی را برای کاهش فقر به خصوص در نواحی ای که به نحوی دچار رکود اقتصادی شده اند فراهم آورد .

آثار گرددشگری در زمینه توسعه را آقای پاپلی یزدی به نقل از Greffe به شرح زیر بیان نموده اند :

1. همانند هر فعالیت صادراتی ، منبع درآمد و اشتغال ایجاد می کند .

2. زنجیره ای از کل فعالیتهای اقتصادی و خدماتی به وجود می آورد و به عنوان یک اهرم برای تعداد زیادی از فعالیت های اقتصادی عمل می کند .

3. از چشم انداز های طبیعی بدون آنکه ماهیت آنها را تغییر دهد و یا مواد اولیه آنها را دستخوش تغییرات کند و یا آنها را به مناطق دیگر حمل و نقل کند بهره برداری می نماید .

4. تقاضا را برای صنایع و هنرهای سنتی و فعالیتهایی که نیاز به نیروی کار بیشتری دارند ارتقاء می دهد .

5. به همان اندازه که گردشگرانی را از خارج از فضای اقتصاد ملی جذب می کند ، جریانهای برون زای هزینه ها را به منطقه تزریق کرده ، ضریب تکاثری ( افزایش درآمد به ازای هر ریال تزریق شده در اقتصاد منطقه یا کشور ) را افزایش می دهد .

 

 

نیازهای توسعه

در برنامه ریزی توسعه گردشگری توجه صرف به جاذبه ها و آماده سازی آنها برای ارائه به گردشگران تنها بخشی از برنامه ریزی را در بر می گیرد . در کنار توجه به عوامل اصلی ، ساماندهی عوامل جانبی نیز به همان اندازه عوامل اصلی اهمیت دارد . از اینرو توسعه دارای نیازهای وسیع تری است که بدون تحول در آنها مقبولیت لازم میان گردشگران بوجود نخواهد آمد . (رهنما،1381، 135)

باید وضعی را پدید آورد که از کلیه قسمتهای منابع گردشگری استفاده گردد و به عوامل جانبی مانند تبلیغات ،آموزش،مهارت،مدیریت بخش و واحد های اقامتی و پذیرایی ، تورگردانی و غیره توجه شود . به عبارتی میان عوامل اصلی و جانبی باید همپیوندی مکمل وجود داشته باشد . بدین معنا که وقتی مسافری برای استفاده از یک جاذبه به محلی سفر می کند باید از نظر تامین سایر نیازها نیز به خواست وی توجه شود . در غیر این صورت نوعی سرخوردگی نسبی ایجاد شده و انگیزه اقامت بیشتر و یا سفر مجدد در وی بوجود نخواهد آمد .

از طرف دیگر توسعه بخش گردشگری در مقیاس منطقه ای باید موزون و متوازن باشد . موزون از این نظر که آهنگ زمانی بازدید کنندگان باید در گستره زمان فعالیت به شکل متناسب توزیع شود . و متوازن از این جهت که باید حتی المقدور از توسعه به شکل قطبی و متمرکز در یک نقطه جلوگیری شده و بر اساس تدابیر مدیریتی ، جابجایی مسافران به نقاط و جاذبه های دیگر نیز انجام گیرد تا سفر یکنواخت ، خسته کننده و کسالت آور نشود .

شناسایی قطبهای توسعه و طبقه بندی آنها

شناسایی قطبهای توسعه و طبقه بندی آنها به معنای جداسازی آنها از یکدیگر نمی باشد بلکه هدف اصلی از این سطح بندی فراهم آوردن امکانات همپیوندی میان آنها و آشنایی گردشگران با مراکز توریستی درجات بعدی است . بدین ترتیب فعالیتهای موجود در نواحی فعال و پرجنب و جوش با فعالیتهای توریستی ضعیف در نواحی کم فعال با یکدیگر ادغام می گردد .

چنین سیاستی باعث می شود : (رهنما ، 1381 ، 138 )

1. فضای کافی برای فعالیتها و سرمایه های کوچک بوجود آید .

2. فعالیتهای فراغتی متنوع تر گردند .

3. منابع گردشگری بالقوه به تدریج به صورت بالفعل درآیند .

4. ساخت و سازهای کالبدی مناسب در نواحی کم فعال توسعه یابند .

5. نوعی جدایی گزینی(Segregation ) میان انواع فعالیتهای گردشگری بوجود آید .

6. تعامل های اجتماعی و فرهنگی بیشتر و وسیع تری میان مسافران و مردم بومی ایجاد گردد .

تبلیغات و اطلاع رسانی

تبلیغات و اطلاع رسانی صحیح یکی از مهم ترین ابزارها و راهکارهای توسعه گردشگری است . معرفی جاذبه های گردشگری و آگاه سازی گردشگران از این جاذبه ها از مهم ترین رسالت فعالیت های اطلاع رسانی است .

ارائه تبلیغات داخلی و خارجی جهت به تصویر کشاندن امکانات و استعدادهای طبیعی و جاذبه های متنوع توریستی و شناخت عمقی آن فرهنگ و خرده فرهنگ ها و تمدن و تاریخ و حیات اجتماعی- اقتصادی در توسعه صنعت توریسم بسیار مؤثر خواهد بود. استفاده از وسایل ارتباط جمعی مانند تلویزیون ، رادیو، تلفن، پست، امکانات و فرصتهای برگزاری کنفرانس ها و نمایشگاهها و جشنوارهای فرهنگی و هنری در داخل یا خارج کشور همچنین استفاده از نشریاتی که دارای تصاویر جالبی باشند در جشنواره ها و کنفرانس های بین المللی و داخلی بسیار مهم می باشند.

اطلاع رسانی به مردم و تبلیغات صحیح به منظور آشنا نمودن آنان با صنعت توریسم در توسعه این صنعت مؤثر است براساس تجزیه و تحلیل صورت گرفته ، بالا بردن سطح آگاهی مردم از طریق تبلیغات و اطلاع رسانی صحیح، مهمترین عامل رشد و توسعه صنعت توریسم می باشد.

اطلاع رسانی و تبلیغات صحیح از طریق صدا و سیما و مطبوعات به جهت نقش آنها در شناسایی مناطق و مراکز توریستی استان و معرفی این مراکز به مردم ، در بالا بردن سطح آگاهی های مردم مؤثر است.

آموزش نیروی انسانی

آموزش نیروی انسانی را می توان در قالب دو برنامه آموزشی برای جامعه میزبان و جامعه مهمان در نظر گرفت :

الف) تدوین برنامه آموزشی برای جامعه میزبان :

در فعالیت های توریستی عرضه کنندگان محصولات توریستی خو بخشی از محصول به شمار می روند . بدین معنی که نه تنها کمیت و کیفیت محصول از دید مشتری مهم است بلکه شیوه ارائه محصولات و نحوه برخورد عرضه کنندگان خدمات تأثیر بسزایی در جلب رضایت خاطر مشتریان دارد . برای دستیابی به این مهم تدوین و ارائه برنامه های آموزشی برای تمامی کسانی که به نحوی از انحاء در تماس مستقیم با گردشگران می باشند ، بسیار ضروری به نظر می رسد . (رهنما ، 1381 ، 145 )

محتوای آموزشی این برنامه می تواند شامل مواد و اهداف زیر باشد :

1. دادن آگاهی کلی در مورد جهانگردی

2. شناساندن جاذبه های گردشگری منطقه و توضیح علت جذابیت آن برای گردشگران

3. آگاه نمودن مردم منطقه در رابطه با پایگاه فرهنگی – اقتصادی جامعه میزبان

4. آموزش ضرورت رعایت استانداردها و حفظ محیط زیست

5. تجهیز شاغلین این بخش به دانش تخصصی و مهارتهای شغلی

ب) تدوین و ارائه برنامه آموزشی برای جامعه مهمان ( گردشگران داخلی و خارجی ) :

علاوه بر آموزش مردم بومی،آموزش گردشگران داخلی و خارجی به منظور آشنایی با فرهنگ ، آداب و رسوم ، ارزشهای مردم بومی و احترام گذاشتن بدانها ، لازم و ضروری به نظر می رسد . این آموزش ها در دو مرحله می تواند انجام پذیرد :

1. قبل از اقدام به مسافرت و در مبدأ

2. در حین مسافرت و در مقصد

در حالت کلی آموزش نیروی انسانی شاغل در بخش گردشگری را می توان به دو صورت زیر انجام داد :

الف) آموزش کلاسی : که شامل آموزش نظری و ارائه مطالب کلی و آموزش عملی با برگزاری کارگاههای آموزشی می باشد .

ب) آموزش در محل کار : که توسط گروههای آموزشی در محل کارکنان برگزار می گردد و به آموزش میدانی یا سیار معروف است .

بکارگیری نیروی ماهر

بیشترین تعداد شاغلین بخش گردشگری را در حال حاضر نیروهای غیر ماهر تشکیل می دهند . و لازم است به هنگام صدور مجوز ، تمدید پروانه ، درجه بندی و سایر مراحل اداری این نکته مورد عنایت و توجه مسئولین امر واقع شود . این بدان معنی نیست که کلیه شاغلین در این بخش کنار گذاشته شوند . برای رسیدن به هدف یعنی ارتقای مهارت شغلی آقای دکتر رهنما دو راه حل را پیشنهاد نموده اند :

راه حل اول : آموزش کارکنان شاغل که قبلا به آن اشلره گردید .

راه حل دوم : اعمال الزامات برای واحد های جدید و یا نیروهای جدید . بدین معنی که کارفرمایان بخش گردشگری در سطوح مختلف باید ملزم به استفاده از نیروهای ماهر گردند .

تعیین ضوابط و تعریف استانداردهای مورد نیاز بخش گردشگری

از جمله مواردی که می تواند به توسعه گردشگری و جذب گردشگران در یک محل و افزایش مدت ماندگاری آنها کمک نماید توجه به ضوابط مورد نیاز بخش گردشگری و رعایت استانداردهای مورد نیاز این بخش می باشد .

افزایش ظرفیت

افزایش ظرفیت کمی بعضی از واحد ها ، خدمات و سیستم ها نیز برای جلب رضایت خاطر گردشگران و توسعه گردشگری منطقه امری ضروری و اجتناب ناپذیر است . این افزایش را می توان در قسمتهای مختلف زیر در نظر گرفت :

1.افزایش ظرفیت کمی واحد های اقامتی

2. افزایش ظرفیت واحد های پذیرایی

3 . افزایش ظرفیت آژانس های تورگردانی

4 . افزایش ظرفیت سیستم حمل و نقل

5 . افزایش ظرفیت سیستم اطلاع رسانی و هدایت مسافران

6 . افزایش ظرفیت خدمات رسانی و امداد

 

 

بهسازی و نوسازی تجهیزات و تاسیسات توریستی

اینکه تاسیسات و تجهیزات توریستی هر از چند گاهی نیاز به بهسازی و نوسازی دارند امری مبرهن و آشکار است . و برای توسعه گردشگری و نیز جذب گردشگران به محل مورد نظر لازم است این اقدامات به شرح ذیل صورت پذیرد :

1. بهداشتی کردن کلیه آبهای معدنی فعال

2. بهسازی و نوسازی واحدهای مهمانپذیر و پانسیونهای خانگی

3. بهسازی و نوسازی پارکینگهای کنار جاده ای

4. بهسازی و نوسازی رستورانهای بین راهی

5. بهسازی راههای دسترسی به جاذبه های گردشگری

6. بهسازی و نوسازی تأسیسات پذیرایی درون شهری

 

 

 

 




نظرات() 

تاریخ آخرین ویرایش:شنبه 7 تیر 1393 07:03 ب.ظ
شنبه 7 تیر 1393-07:00 ب.ظ



 

اقتصاد مبتنی بر کشاورزی سنتی به نیروی کار نسبتاً ساده و کم احتیاج دارد . برای گذر از این اقتصاد به اقتصاد مدرن ، هم به نیروی انسانی متخصص و آموزش دیده و هم به سرمایه فراوان احتیاج است ؛ یعنی صنعتی شدن ، هم سرمایه بر است و هم تخصص بر .

اقتصاد مبتنی بر گردشگری در حالت بینابینی قرار دارد. گردشگری نیروی آموزش دیده لازم دارد ولی نه به اندازه تخصص های پیچیده در صنعت . همچنین در گردشگری نیاز به سرمایه نسبت به صنعت کمتر است . در حقیقت سودآوری در اقتصاد گردشگری نسبت به اقتصاد صنعتی( با توجه به اینکه هم به سرمایه و هم به تخصص کمتری نیاز دارد ) بالاتر است .(پاپلی یزدی ،1386 ،76)

از طرفی امکانات لازم برای گردشگری در هر کشور به گونه ای خاص فراهم است .(الوانی،1373،189) و کلیه جوامع می توانند از طریق گردشگری کسب در آمد کنند .

با بررسی آثار مستقیم گردشگری بر درآمد ملی می توان به این نتیجه رسید که مخارج گردشگران داخلی و خارجی منجر به افزایش درآمد ملی و اشتغال می گردد .

 

 

گردشگری و اشتغال

گردشگری یک صنعت کاربر است . از آنجا که بسیاری از خدمات گردشگری را نمی توان با استفاده از فناوری ارائه کرد؛ اشتغال نیروی انسانی در این صنعت فراوان است . از این رو توسعه گردشگری در مکانهای مختلف زمینه های ایجاد اشتغال دائم و فصلی و نیمه وقت را برای نیروی انسانی با تخصص و آموزش متوسط فراهم می آورد و از نرخ بیکاری می کاهد . علاوه بر اشتغال های مستقیم در گردشگری زمینه فعالیت های دیگر که در ارتباط با گردشگری اند همچون کارهای ساختمانی ، تعمیرات ، کرایه دادن اتومبیل ، دست فروشی و نظیر اینها برای افراد بومی فراهم می گردد . هر چند این گونه فعالیت ها از نظر ثبات درآمد نامطمئن اند .( سلطانی، 1374،109 ) ولی حداقل درآمدی برای خانوارها به شمار می روند .گردشگری به صورت یک بخش فعال اقتصادی می تواند موجب بالا رفتن سطح اشتغال نیز شود که در مجموع پنج نوع اشتغال نیروی انسانی در مورد آن قابل تفکیک است :

1. اشتغال مربوط به زیر ساخت ها ،فرودگاه، جاده، امنیت، بهداشت

2. اشتغال اولیه که عمدتاً شامل فعالیت هایی است که برای فراهم آوردن زمینه قبل از انجام سفر یا در حین مسافرت صورت می پذیرد ، فعالیت موسسات گردشگری و اطلاع رسانی حمل و نقل بین مبدأ و مقصد از این نوع است.

3. اشتغال در تأمین نیازها که سهم عمده ای از اشتغال در فعالیت های گردشگری را شامل می شود و فعالیت هایی را در بر می گیرد که به طور مستقیم نیازهای روزمره گردشگر را تا زمانی که در مقصد است برطرف می سازد . این نوع اشتغال دامنه وسیعی از فعالیت ها را در زمینه حمل و نقل،هتل داری،رستورانها ، ارائه خدمات تفریحی و ورزشی در بر می گیرد .

4. اشتغال نرم افزاری که ممکن است گردشگر به طور مستقیم با آنها سر و کار داشته باشد. مثل خدمات بیمه،خدمات بانکداری ، اینترنت ...

5. اشتغال غیر مستقیم که بیشتر با فعالیتهای تولیدی جنبی مرتبط است و همزمان با سرمایه گذاری در گردشگری فراهم می آید. ( زمانی ، 1373، 36 )

توسعه گردشگری سبب بالا رفتن اشتغال در سایر بخش مانند کشاورزی به طور غیر مستقیم نیز می شود .

 

 




نظرات() 

تاریخ آخرین ویرایش:شنبه 7 تیر 1393 07:01 ب.ظ
شنبه 7 تیر 1393-06:59 ب.ظ



گردشگری شهری به عنوان شکل نوینی از گردشگری با شتاب هر چه بیشتر در حال تقویت و توسعه می باشد . هرگونه اقدامات در جهت افزایش اثرات مثبت و کاهش تبعات منفی گردشگری شهری از طریق شناخت صحیح جاذبه های توریستی بالفعل و بالقوه شهرها با برنامه ریزی و مدیریت یکپارچه گردشگری شهری امکان پذیر می باشد .

توریسم در شهرهای کوچک و بزرگ امری شایع است . این اماکن شهری اغلب طیف وسیعی از جاذبه های تاریخی و فرهنگی ، مراکز خرید ، رستوران ها و جاذبه های زندگی شهری را در خود جای داده اند . توریسم شهری باید به دقت برنامه ریزی شود . (سازمان جهانی جهانگردی ،1379، 44)

نواحی شهری به علت آنکه جاذبه های تاریخی و فرهنگی بسیار دارند غالباً مقاصد گردشگری مهمی محسوب می شوند . شهرها معمولاً جاذبه های متنوع و بزرگی شامل موزه ها ، بناهای یادبود ، سالنهای تئاتر، استادیوم های ورزشی ، پارکها ، شهر بازی ، مراکز خرید ، مناطقی با معماری تاریخی و مکانهایی مربوط به حوادث مهم یا افراد مشهور را دارا هستند که خود گردشگران بسیاری را جذب می کنند . ( پاپلی یزدی به نقل از Timothy,1995 ،188)

علاوه بر آن از آنجا که شهر ها به پیرامون خود خدمات ارائه می کنند ؛حتی در صورتی که فاقد جاذبه های گردشگری باشند و این جاذبه ها در مناطق غیر شهری واقع شوند ، در رابطه با گردشگری قرار می گیرند . لذا حجم زیادی از امکانات گردشگری از قبیل محل سکونت ، سرو غذا ، ارتباطات ، حمل و نقل و سایر خدمات مربوطه در شهر ها متمرکز می شوند .

عناصرتشكیل دهنده جاذبه های گردشگری شهری از نظر « یانس وربك» به سه دسته تقسیم می شوند كه عبارتند از:

الف - عناصر نخستین كه زمینه ها و پایه های مادی (میراث تاریخی و شهری ، مجاورت با آب، بوستان ها و باغ و ... ) و انسانی (پذیرایی، مهمان نوازی ، سنن ، زبان ، امنیت) و همچنین فعالیت ها و تجهیزات ویژه ی مستعد جذب گردشگران ( گنجینه ها، نمایشگاههای فرهنگی و ورزشی و جشنواره ها و ...) را باهم جمع و ادغام می كند.

ب - عناصر ثانوی كه در برگیرنده تسهیلات خرید، اقامت، خوراك سرا،بنگاههای حمل و نقل گردشگری هستند.

ج - عناصر كیفی كه به عناصر اضافی مشهورند و شامل تسهیلات دسترسی به نقاط مختلف از جمله توقفگاه ها، اطلاع رسانی به مسافران و بازدیدكنندگان( دفاتر ، اسناد و راهنماها) هستند (كازس وپوتییه، 1382: 79 - 80)

لیستهای تفریحی كه مشخصاً شهری هستند: (تقوایی ،1386 )

ü دیدن آثارتاریخی و بازارشهر

ü خرید

ü ساحل و شنا (با تراكم بالا)

ü اسكی(با تراكم بالا)

ü مطالعه تاریخ فرهنگ شهری

ü باغ وحش

ü توریستی صنعتی (Industrial tourism)

ü همایش ها و كنفرانس های بزرگ ( اریسان،1382،116)

ü تعطیلات تفرجگاهی

ü مسابقات ورزشی كه احتیاج به استادیوم دارند.

بنابراین جاذبه های اولیه شهری نظیر آثارتاریخی و مراكز خرید كه باعث ایجاد انگیزه ی جذب توریست به شهرها می گردند با تقویت عناصر حمایتی نظیر امكانات و خدمات مناسب ، تدوین قوانین و تبلیغات مؤثر می تواندباعث جذب توریست بیشتر به شهرها شود و انگیزه مجدد جهانگردان برای سفر به شهر مورد علاقه افزایش دهد .

با توجه به تنوع فعالیتهای مختلف گردشگری و استقرار آنها در فضاهای مختلف، گردشگاههای مورد نیاز شهر از نظر تجانس عملكردی و نحوه دسترسی، به سه گروه عمده تقسیم می شوند: ( آقایی ،1388 )

1- گردشگاههای درون شهری

2- گردشگاههای حاشیه ی شهری

3- گردشگاههای برون شهری

این نوع پهنه بندی و طبقه بندی گردشگاهها از یك طرف، نحوه استقرار و توزیع منابع تفرجی و تفریحی را نشان می دهد و از طرف دیگر، نیازهای مختلف شهروندان و چگونگی تأمین آنها از جهات گوناگون معلوم و مشخص می سازد. در جدول شماره 2-2 مقیاسها و مشخصات اصلی پهنه بندی گردشگاههای شهری،بطور خلاصه نشان داده شده است.

جدول شماره 2-2 پهنه بندی گردشگاههای شهری از نظر مقیاس دسترسی و نوع عملكرد

شاخص ها

حوزه

مقیاس دسترسی

وسعت و نوع

وسیله عمده دسترسی

كاركردهای اصلی

مدت تنوع

تسهیلات مورد نیاز

حوزه ی گردشگری درون شهری

شعاع دسترسی:

تا 12 كیلومتر

زمان دسترسی:

تا 90 دقیقه

محدود

متمركز

انسان - ساخت

پیاده

دوچرخه

موتورسیكلت

وسایل عمومی شهری

وسیله شخصی

پیاده روی

استراحت

دیدار و گفتگو

بازی كودكان

چند ساعت

فضای سبز

خدمات اولیه

زمین بازی كودكان

حوزه ی گردشگاهی حاشیه ای

شعاع دسترسی:

15 تا 20 كیلومتر

زمان دسترسی:

40 تا 120 دقیقه

وسیع

متمركز+گسترده

طبیعی+انسان

ساخت

دوچرخه

موتورسیكلت

وسایل عمومی شهری

وسیله شخصی

راهپیمایی

بازی و ورزش

پیك نیك

سیاحت

یك روزه

امكانات ارتباطی

فضای بازی و ورزش

فضای پیك نیك

حوزه ی گردشگاهی برون شهری

شعاع دسترسی:

20 تا 80 كیلومتر

زمان دسترسی:

90 تا 180 دقیقه

خیلی وسیع

گسترده

طبیعی+نیمه طبیعی

وسیله شخصی

وسایل عمومی(برون شهری)

طبیعت گردی

سیاحت و زیارت

ورزش و شكار

آموزش و پرورش

یك روزه و بیشتر

امكانات ارتباطی

تنوع منابع

تسهیلات اقامتی

خدمات اطلاع رسانی

خدمات ایمنی و بهداشت

 




نظرات() 

تاریخ آخرین ویرایش:- -
شنبه 7 تیر 1393-06:58 ب.ظ



گردشگری روستایی یکی از مردمی ترین اشکال گردشگری محسوب می شود که در پیرامون روستا اتفاق می افتد . براساس گزارش سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD ) در ایلات متحده امریکا در سال 1992 بیش از 70 درصد جمعیت از انواع تفریحات روستایی و محیطهای کشاورزی برخوردار گردیده اند (شارپلی ، 1380، 5).این در صد در سال 2004 به 76 رسیده است (پاپلی یزدی،1386،201) .

گردشگری روستایی را بدین گونه تعریف نموده اند :

«گردشگری روستایی عبارت است از فعالیت ها و گونه های مختلف گردشگری در محیط های مختلف روستایی و پیرامون آنها که در بردارنده آثار مثبت/منفی برای محیط زیست روستا ،انسان و طبیعت است » (سقایی ، 1383، 112 ) .

تونیس (Tonnies) می‌گوید: جامعه روستایی به عنوان یک جامعه آرمانی است که سرشار از تقدس، هماهنگی و صلح و صفاست.

روث گلاس (Ruth Glass) می‌نویسد: برای ما صفت روستایی دارای مفهوم مطبوع و مطمئنی است. زیبایی، سادگی، راحتی، فراغت، منظره‌های دلگشا، آزادی، صلح و صفا و آرامش است.

منابع عمده گردشگری روستایی عبارتند از :

الف) منابع طبیعی : که شامل منابع آبی ، جنگل ها و پوشش های گیاهی ، اکوسیستم های کوهستانی ، زندگی جانوری ، چشمه های آب گرم ، معادن و ذخایر ، غارهای طبیعی ، کوه ها و بیابان ها ، اقلیم و فضاهای روستایی ویژه می باشد .

ب) منابع فرهنگی : مانند اماکن تاریخی و باستانی ، اماکن مذهبی و زیارتگاههای مقدس ، آداب و رسوم محلی ، فستیوالهای فرهنگی ، شیوه های معیشتی ، موسیقی ، رقص و بازیهای محلی ، لباس و پوشش مردم محلی به عنوان یک جاذبه

ج) جاذبه های ویژه : از قبیل پارکهای موضوعی ، اکواریوم و موزه های تاریخی،طبیعی و هنری ، پیست های ورزشی ، دامنه فعالیت های تفریحی و گردشگری در مناطق روستایی

گردشگری روستایی را از دو وجه مختلف می توان مورد توجه قرار داد : از یک سو محیطهای اطراف روستا این فرصت را برای گردشگران فراهم می کند تا فارغ از هیاهوی شهری در بستر آرام و سنتی روستا زمانی را به فراغت بگذرانند و از دیگر سو در کنار آن،اقتصاد وابسته به زمین روستا می تواند راهای تنفس دیگری را نیز تجربه کند . هر چند گردشگری راه حلی برای مرتفع نمودن تمامی مشکلات نواحی روستایی نیست اما یکی از شیوه هایی است که می تواند آثار اقتصادی مهمی داشته باشد و به کند شدن جریان مهاجرت روستاییان و حتی مهاجرت معکوس منجر شود .

امروزه گردشگران به دنبال مکانهای بکر و جدید هستند و دوست دارند چند صباحی را در آرامش کامل و در جایی بی سر وصدا سپری نمایند . روستاها ی ما نمادی از این گونه مکانها به شمار می روند و زیست بومی حاوی جاذبه های مختلف می باشند .

از جاذبه ها و قابلیت های مناطق روستایی برای استفاده گردشگران می توان به موارد ذیل اشاره کرد :

- کوه نوردی و غار نوردی

- ماهیگیری در رودخانه

- ورزش های زمستانی

- طبیعت درمانی ( آبگرم)

- شکار و صید

- صنایع دستی و حیات زیست

- جشنواره صنایع دستی روستایی و عشایری

- کوچ پرندگان

- تخمگذاری پرندگان

- باغات میوه

- مطالعه در طبیعت و جمع آوری داروهای گیاهی

- چشم اندازهای طبیعی

- پارک طبیعی

- مسیل ها ،چشمه ها و رودخانه ها

- جنگل ها و غارها

- حیات وحش

- روستا گردی و مطالعه زندگی عشایر

- آب و هوا و اقلیم

- شنا در رودخانه

- حمام آفتاب

- گردش در طبیعت

- تجربه زندگی روستایی و عشایری : این مورد به تازگی در بعضی از کشور ها رونق یافته است . بدین ترتیب که گردشگران در یک روستا چندین روز در خانه های اجاره ای مجهز به لوازم و وسایل ، زندگی روستایی را تجربه و از این کار لذت می برند .

در این عصر گردشگران ماجراجو و جستجوگر و برخوردار از حس دلتنگی تاریخی و باستانی به شیوه دیگری از گردشگری نیز روی آورده اند که از آن به «گردشگری عشایری Nomadic's Tourism » یاد می شود .

عشایر یا کوچی‌ها به مردمانی گفته می‌شود که عموماً زندگی خود را از دامداری اداره می‌کنند و به همین دلیل معمولاً هر سال از ییلاق به قشلاق و بالعکس کوچ می‌کنند. عشایر بطور سنتی دارای اقامتگاه ثابتی نیستند و نوع مسکن آنان به گونه‌ای است که امکان جمع آوری و نصب مجدد آن وجود دارد.

واژه عشایر بیشتر در فارسی و در مورد ایل‌های کوچنده در ایران به کار می‌رود. عشایر در قدیم تقریباً نیروهای اصلی جنگی ایران را تشکیل می‌داده‌اند. از عشایر معروف ایران می‌توان به ایل‌ها و تیره‌های مختلف بختیاری، لر و قشقایی اشاره کرد.

توسعه خدمات گردشگری در مناطق عشایری دارای همان آثار مثبت و منفی و چالشهای گردشگری روستایی است. با برنامه ریزی و کار فرهنگی می توان از آثار منفی و چالش ها کاست و بر محاسن آن افزود . (پاپلی یزدی ،1386 ،210)

قابلیت های مناطق عشایری را آقای دکتر پاپلی یزدی به صورت زیر برشمرده است :

1. آداب و رسوم : ویژگیهای فرهنگی کوچ نشینان که متاثر از اعتقادات و باورهای آنهاست چشم انداز فرهنگی آن جوامع را خلق می کند .

2. مسکن : نوع مسکن کوچ نشینان در مناطق عشایری یکی دیگر از قابلیت های گردشگری است ؛ به خصوص آنکه مسکن آنها در تطبیق با محیط بوده ، تبلور سبک باری برای حرکتی دائمی است .

3. پوشاک : شکل، دوخت، اندازه و انتخاب رنگهای لباس زنان در طوایف کوچ نشین یک نوع وحدت فرهنگی به آنان بخشیده و علاوه بر جذابیت شهرت ویژه ای برای جوامع کوچ نشین فراهم کرده است .

4. صنایع دستی : صنایع دستی برخاسته از نیازهای اولیه مردم کوچ نشین در تطبیق با محیط جغرافیایی و فناوری سنتی حاکم بر مناطق عشایری است . توسعه گردشگری در مناطق عشایری می تواند سبب افزایش فروش صنایع دستی و دوام گردد و از دیگر سو به ایجاد اشتغال و درآمد در مناطق عشایری کمک کند .

5. موسیقی : اصیل ترین آوای موسیقی را می توان در میان کوچ نشینان یافت . زیرا موسیقی عشایری میراث انسانهای گمنامی است که قرنها سینه به سینه و نسل به نسل حفظ شده است ، و در آن عشق، عاطفه،مردی،و رشادت تبلور می یابد .

6. ادبیات عامیانه : ادبیات برخاسته از جوامع کوچ نشین خارج از جلوه های فرهنگی نخبه گرا، بازگوکننده تمامی واقعیتی است که مردم این جوامع با آن سر می کنند ؛ به خصوص در جوامع ایلی بازتاب این ادبیات در گویش های مختلف و به صور گوناگون ، از واقعیت ها و باورهای پنهان در پشت نقاب زندگی روزمره حکایت دارد . این ادبیات در جوامع کوچ نشین بیانگر فرهنگ قومی و الگوی رفتار اجتماعی است .

7. نوع معیشت : زندگی دامداری در کوهستانها و دشتها ، صدای بع بع گوسفندان و بزها در نسیم صبحگاهی ، شیردوشی، تهیه آتش ، جوشاندن شیر،و... جاذبه های اصیل طبیعی و فرهنگی بسیار جالبی برای گردشگر خسته از ترافیک شهری است .

8. اقلیم : زندگی عشایری در آب و هوای کوهستانی یکی از جاذبه های مهم گردشگری است .

9. چشم انداز های طبیعی : طبیعت توأم با زندگی کوچ نشینی و اقلیم مساعد یکی از جاذبه های مهمی است که می تواند برای مثال سالیانه صدها هزار گردشگر ثروتمند گرمازده رااز شهرهای داخل ایران و شهر های کشور های حاشیه خلیج فارس به کوهستانها بکشاند .

به طور کلی آنچه از قابلیت های گردشگری در مناطق روستایی و عشایری ذکرگردید، بیانگر توان بالقوه بالا در جذب گردشگر است . و این همان انگیزه ای است كه باعث می شود تا یك نفر بعنوان توریست كیلومترها مسافت را طی كرده و برای مدتی هرچند كوتاه به روستاها یا محیط پیرامون آن سفر كند .




نظرات() 

تاریخ آخرین ویرایش:- -
شنبه 7 تیر 1393-06:57 ب.ظ



ژئوتوریسم( Geotourism ) یکی از جدید ترین انواع توریسم است که در زیر شاخه اکوتوریسم قرار دارد و بعد از مطرح شدن ژئوپارک ها از سال 2000 میلادی مورد توجه یونسکو قرار گرفت .

نگرش صنعت توریسم در جهان معاصر پست مدرن دیگر نگرش آفتاب و ساحل و ماسه نیست بلکه تغییری آگاهانه به سمت یک نگاه کاملاً تخصصی و پویا و طبیعت گراست . با رشد صنایع مضر و دود زا ژئوتوریسم جایگزین بدون دود و همگرا با اکوسیستم طبیعی است . این صنعت در پی شناساندن جاذبه های زمین شناختی است و نه تنها دارای برکات اقتصادی،اکولوژیکی،ژئولوژیکی و فرهنگی – اجتماعی است بلکه اشتغال طیف وسیعی از دانش آموختگان حوزه های معدن ، محیط زیست ، جغرافیا ، زمین شناسی ، جانور شناسی و غیره را به عنوان راهنمایان ژئوتوریسم و اکوتوریسم فراهم خواهد کرد .

هر مکانی که از نظر اقلیمی و جغرافیایی مانند پوشش گیاهی،محیط زیست،فرهنگ و زیباییهای وصف ناپذیر مورد بررسی و بازدید قرار گیرد،در علم ژئوتوریسم جایگاه ویژه ای را به خود اختصاص می دهد .تاکنون گردشگری را محدود به بررسی و دیدن بناهای تاریخی و آثار باستانی می دانستند اما دیدنی ها و پدیده های زمین شناسی یکی از جذاب ترین زمینه های گردشگری است که می تواند در علم ژئوتوریسم - که خود چشم انداز اقتصاد آینده است – مورد توجه قرار گیرد .

کشور ما با داشتن طبیعتی زیبا و اقلیم متنوع و مناطقی سرشار از پدیده های منحصر به فرد علوم زمین بستر مناسبی را برای پیشرفت صنعت گردشگری فراهم کرده است . از این میان به جرات می توان گفت شهرستان خلخال یکی از بکرترین، متنوع ترین و زیباترین مناطق استان است که می تواند در جذب گردشگران و شکوفایی اقتصاد استان نقش قابل توجهی را ایفا کند .




نظرات() 

تاریخ آخرین ویرایش:- -
شنبه 7 تیر 1393-06:55 ب.ظ



اکوتوریسم یا طبیعت گردی یکی از شاخه های گردشگری است که مبتنی بر جاذبه های طبیعی است . از سال 1990 اکوتوریسم به عنوان وسیله ای برای توسعه پایدار توسط سازمانهای غیر دولتی ، کارشناسان توسعه و مراکز دانشگاهی مطرح و مورد مطالعه قرار گرفت . (مگان اپلر ،1386،13)

در سال 1991 ، جامعه بین الملل اکوتوریسم [2] که در گذشته با نام جامعه اکوتوریسم شناخته می شد ، اکوتوریسم را این گونه تعریف کرد : « اکوتوریسم سفری مسئولانه به مناطق طبیعی است که در آن محیط زیست حفظ و بر رفاه مردم بومی تاکید می شود » .

اتحادیه جهانی حفاظت[3] در سال 1996 این تعریف را از اکوتوریسم ارائه داد : « سفری مسئولانه از نظر محیط زیستی که به منظور لذت بردن از مناطق نسبتاً بکر طبیعی(و هر گونه ویژگی فرهنگی موجود در منطقه از گذشته و حال ) ترتیب داده می شود و باعث ترویج حفظ محیط زیست می گردد . در طول این سفر ، گردشگران حداقل تاثیرات منفی را بر منابع طبیعی می گذارند و مردم بومی در سود حاصل از فعالیت های اجتماعی – اقتصادی شریک می شوند » .

مطابق تعریف، اكوتوریسم دامنه ی وسیعی از فعالیتهای گردشگری وابسته به طبیعت را شامل می شود؛ از جمله: بازدید از پاركهای محلی و مناطق حفاظت شده، مناطق طبیعی بكر، تماشای پرندگان، گردش در محیط های طبیعی، دامنه پیمایی، كوه پیمایی، بازدید از غارهای طبیعی، مطالعه فلور گیاهی و یا فون جانوری، مطالعه میدانی زندگی حیوانات، بررسی های اكولوژیك. اما برابر تعریف فوق، فعالیتهایی نظیر شكار و اسكی - كه اثرات تخریبی فراوانی بر محیط زیست طبیعی دارند - جزو اكوتوریسم محسوب نمی شوند و اینگونه فعالیت ها را می توان نوعی از گردشگری وابسته به طبیعت(طبیعت گردی) به حساب آورد. اكوتوریست ها همانگونه كه انتظار می رود، دوستداران طبیعت هستند، لیكن انتظارات آنها تنها به تجربه ی طبیعی و مشاهده حیات وحش خلاصه نمی شود، بلكه عموماً تجربه و آشنایی با فرهنگ جامعه ی میزبان و آشنایی با جوامع محلی و سایر فعالیتهای توریستی - تفریحی پایدار مد نظر آنهاست .

اكوتوریست ها را می توان به گروه های زیر تقسیم بندی كرد:

الف ) اكوتوریست های با هدف مشخص

ب ) اكوتوریست های با هدف عام

ج ) اكوتوریست های اتفاقی

د) اكوتوریست های تفریحی

 

 

فعالیت های اکوتوریستی تاثیرات مثبت و منفی بر محیط زیست دارند که به طور خلاصه در جدول ذیل به آنها اشاره شده است : ( آقایی ، 1388،34 )

جدول شماره 2-1 : اثرات محیط زیستی توسعه توریسم در اكوتوریسم

تبعات مثبت

تبعات منفی

- محافظت از منابع طبیعی و پارك های ملی

- ترویج حساسیت و آگاهی نسبت به سیستم های اكولوژیكی

- بهبود مدیریت فعالیت

- افزایش آگاهی های زیبایی شناختی

- بهره مندی از شگفتی های جهان طبیعت

- آسیب رسانی به اكوتوریسم

- توسعه سریع و بی رویه تسهیلات رفاهی اكوتوریستی

- تغییرات منفی در جایگاه فیزیكی و یكپارچگی منطقه

- جنگل زدایی،تخریب كوه ها برای ایجاد امكانات تفریحی

- كندن گیاهان و آسیب رسانی به پوشش نباتی

- استفاده از چوب درختان برای افروختن آتش

- افزایش زباله ها در محیط طبیعی

- تنزل وضعیت كیفی جذابیت های طبیعی

- انتقال بیماری ها از انسان به جانوران

- تهدید حیات وحش

- آلودگی هوا، آب ، خاك

- آلودگی های صوتی مخل آرامش طبیعت

-تنش محیط زیستی، تغییر رفتار جانوری

- آسیب به خاك و خاكزیان

اکوتوریسم بر مناطق حفاظت شده نیز تاثیر به سزایی دارد به عبارتی بین اکوتوریسم و مناطق حفاظت شده رابطه همزیستی وجود دارد ؛ اکوتوریسم به مناطق حفاظت شده نیاز دارد و مناطق حفاظت شده نیز به اکوتوریسم نیازمند است . از طرفی توریسم آمیزه ای از فرصت ها و تهدید ها را برای مناطق حفاظت شده ارائه می دهد و باید در پی افزایش فرصت ها و کاهش تهدید ها بود .

 

 




نظرات() 

تاریخ آخرین ویرایش:شنبه 7 تیر 1393 06:57 ب.ظ
شنبه 7 تیر 1393-06:52 ب.ظ



در دهه 1960 مطالعات اولیه بیشتر بر آثار مثبت اقتصادی گردشگری متمرکز بوده است ؛ اما در دهه1970 رویکرد منفی به توسعه گردشگری حاکم بود و محققان بیشتر بر آثار منفی این پدیده تاکید می کردند . در دهه های 1980 و1990 بر اساس انتقادات برخی صاحب نظران تاثیرات مثبت و منفی به طور متوازن مد نظر قرار گرفت .

از جمله مهم ترین آثار مثبت اقتصادی توسعه گردشگری می توان به اشتغال زایی ، ایجاد درآمد برای ساکنان محلی ، کاهش فقر، افزایش سرمایه گذاری و توسعه زیربناهای اقتصادی اشاره کرد .

     از آثار منفی آن نیز این موارد قابل اشاره اند :

ایجاد تورم در سطح محلی ، احتکار املاک ، افزایش قیمت ها و...

نمودار شماره 2- 1 عوامل حاكم برتأثیرات اقتصادی گردشگری

حجم و تراكم مخارج گردشگری

 

ماهیت تأثیرات گردشگری و جذابیت آنها

 

درجه ای كه با آن منطقه گردشگری به منظور فصلی كردن تقاضا تعدیل می شود

 

اشتغال خارجیها در مشاغل برجسته گردشگری


اهمیت تأثیرات اقتصادی

 

توسعه اقتصادی منطقه گردشگری


میزان چرخه مجدد گردشگری

 

مداخله دولت در ایجاد زیرساختها و محركها

 

میزان مالكیت خارجی

 

اندازه بنیاد اقتصادی منطقه گردشگری

در بعد اجتماعی - فرهنگی از جمله آثار منفی ، صاحب نظران به تجاری شدن یا کالایی شدن فرهنگ جامعه میزبان ، اثر القایی ( الگو شدن فرهنگ گردشگران برای جامعه میزبان) ، عرضه محصولات با کیفیت پایین توسط ساکنان محلی ، افزایش جرم و جنایت و فحشا و شیوع برخی بیماریهای مسری اشاره نموده اند . اما با وجود چنین انتقاداتی ، مطالعه دیدگاههای ساکنان ، نشان دهنده برخی منافع و آثار مثبت اجتماعی - فرهنگی توسعه این صنعت بر جوامع میزبان است .که از آن جمله اند : معرفی فرهنگ جامعه میزبان به سایر جوامع ، تقویت حس همبستگی ، تبادل ایده ها و افزایش آگاهی درباره فرهنگ محلی ، افزایش تقاضا برای محصولات بومی و در نتیجه افزایش تولید و رونق صنایع محلی ( توان یابی یا تقویت فرهنگی )،افزایش غرور ملی و فرهنگی ،احیای هنر ها و سنت های بومی ، بهبود کیفیت زندگی و خدمات عمومی ، افزایش امکانات تفریحی و سرگرمی.

راجر داس ویل[1] آثار فرهنگی – اجتماعی جهانگردی را از سه زاویه قابل بررسی می داند:

1. آثار فرهنگی – اجتماعی بر مقصد : مقصد تا چه حد توانایی جذب تعداد معینی جهانگرد را داراست؟

2. آثار فرهنگی – اجتماعی جهانگردی بر سبک زندگی : اثری که دیدار کنندگان بر ارزش ها و سبک زندگی مردم محل می گذارند .

3. آثار فرهنگی – اجتماعی جهانگردی بر هنرها : نفوذ و اثر دیدار کنندگان بر هنرهایی نظیر نقاشی ، مجسمه سازی ، تئاتر ، معماری ، صنایع دستی و غیره .

این سه اثر ،پیامدهای مثبت زیر را دارند :

- تعداد دیدار کنندگان باعث رونق اقتصاد محلی می شود .

- جهانگردی تماس و ارتباط بیشتری با دنیای بیرون ایجاد می کند .

- جهانگردی مخاطبان و شیفتگان جدیدی برای هنرهای محلی ایجاد می کند .

این آثار ممکن است در جهت منفی نیز عمل کنند :

- ممکن است مردم محلی تمایلی به تقسیم آثار دلپذیر محیط شان با تعداد زیادی از دیدارکنندگان نداشته باشند .

- ممکن است مقاومت هایی در برابرتغییر در ارزش ها و سبک زندگی صورت گیرد .

- ممکن است مخالفت هایی با اثر نیروهای این بازار بر هنرهای سنتی و معاصر صورت پذیرد .





نظرات() 

تاریخ آخرین ویرایش:شنبه 7 تیر 1393 06:55 ب.ظ
شنبه 7 تیر 1393-06:52 ب.ظ



نیازهای انسانی به بهای ایجاد تغییرات زیست محیطی تامین می شوند . انسان از بدو آفرینش تلاش کرده است که طبیعت را به منظور تأمین نیازهای خود ، به خدمت در آورد. هر زمان که مردم محصولات را درو می کنند ، مسیر رودها را منحرف می کنند ، ساختمان می سازند ، جاده های جدید احداث می کنند ، و یا به هر حال یک طرح توسعه را اجرا می کنند، این فعالیت ها به نوعی بر محیط زیست اثر می گذارند . (راجر، داس ویل ، 1384،163)

بر اساس تحقیق های انجام گرفته ، گردشگری هم مانند سایر فعالیت های انسانی ممکن است آثار منفی متعددی بر محیط داشته باشد ولی دارای آثار مثبت فراوانی نیز هم هست که به طور خلاصه به برخی از آنها اشاره می شود .

اصولاً پیامدهای منفی گردشگری برای محیط ، به سه بخش عمده شامل مصرف منابع ، رفتارهای ساکنان و گردشگران در قبال محیط و آلودگی دسته بندی می شوند .

- مصرف منابع طبیعی در صنعت گردشگری از قبیل آب و خاک منجر به تغییرات در اکولوژی منطقه و آسیب جدی به پوشش گیاهی و زندگی جانوری می شود .

- در مورد رفتار مردم در قبال محیط احتمال دارد درآمدهای ناشی از گردشگری ، باعث تشویق و وسوسه مردم محلی به کسب درآمد هر چه بیشتر از منمابع موجود یا نادیده گرفتن مقررات در بهره برداری از این منابع شود .

- آلودگی را می توان حداقل در چهار بخش آلودگی آب ،آلودگی هوا ، آلودگی صوتی و آلودگی چشم اندازها در نظر گرفت که صنعت گردشگری ممکن است پدیدآورنده انواع زیادی از این آلودگی ها باشد .

با این وصف گردشگری آثار مثبت و مفیدی نیز برای محیط دارد . یکی از این آثار حفظ منابع محیطی در برابر آسیبهای احتمالی ناشی از توسعه سایر فعالیتها مانند صنایع شیمیایی و معدنی است ؛ به عبارت دیگر گردشگری راهی برای محافظت از منابع محیطی و جلوگیری از توسعه صنایع آلاینده است که از آن به عنوان «صنعت بدون دود » یاد می شود . از طرفی احداث هتل ها،مهمان پذیرها،رستورانها،فضای سبز و تفریحگاها در مناطق مناسب ، می تواند نمای دیدنی و جذاب برای محیط پیرامون ایجاد کند .




نظرات() 

تاریخ آخرین ویرایش:- -
شنبه 7 تیر 1393-06:51 ب.ظ



در دنیای امروز با تخصصی شدن همه امور ، به فعالیت های گردشگری نیز بایستی به شکل تخصصی نگاه کرد . چرا که توریست های هر رشته از گردشگری ممکن است با سایر گردشگران از نظر سن ، جنس ، میزان تحصیلات ، کشور مبداء و ... متفاوت باشند . اما صاحب نظران این رشته گردشگری به طرق مختلف دسته بندی نموده اند .

وانس اسمیت از شش گونه گردشگری به صورت زیر نام می برد ( الوانی ، 1373، ص 108 ) :

1) گردشگری قومی 2) گردشگری هنری 3) گردشگری تاریخی 4) گردشگری طبیعت گرا 5) گردشگری تفریحی 6) گردشگری کاری

دکتر علی اصغر رضوانی نیز انواع و اشکال توریسم را به شرح ذیل تقسیم بندی نموده است :

1) توریسم تفریحی و استفاده از تعطیلات 2) توریسم درمانی 3) توریسم فرهنگی و آموزشی 4) توریسم اجتماعی 5) توریسم ورزشی 6) توریسم مذهبی و زیارتی 7) توریسم بازرگانی 8) توریسم سیاسی .

دکتر محمد حسین پاپلی یزدی گردشگری را از نظر مکانی و موضوعی بدین گونه تقسیم بندی نموده است :

الف) گردشگری از نظر مکان مقصد:

1.گردشگری شهری

2. گردشگری روستایی

3. گردشگری عشایری،قومی،قبیله ای

4.گردشگری در طبیعت

5. گردشگری ساحلی و دریایی

6. گردشگری کوهستانی

7. گردشگری هوا- فضا

8. گردشگری زیست محیطی

ب)گونه های گردشگری از نظر موضوع:

1.گردشگری دریایی

2. گردشگری برف

3. گردشگری فرهنگی و هنری (گردشگری میراث)

4.گردشگری اجتماعی

5. گردشگری علمی - آموزشی

6. گردشگری درمانی

7. گردشگری در طبیعت

8. اکوتوریسم

9. گردشگری ورزشی

10. گردشگری و چشم اندازهای کشاورزی و عشایری

11.گردشگری شکار و صید

12. گردشگری تجاری

13. گردشگری سیاسی

14.گردشگری آثار جنگ

15. گردشگری زیارت اهل قبور

16. گردشگری از گتوها

17. گردشگری فضاهای صنعتی - معدنی

18. گردشگری تبهکاری vandalism

19. گردشگری مجازی

هر کدام از انواع گردشگری که در بالا ذکر شد دارای زیر شاخه های فراوانی است که از ذکر آنها خوداری گردید.به نظر می رسد آنچه مهم است اینکه مدیران هر محلی با استفاده از متخصصین امر نسبت به برنامه ریزی امر گردشگری متناسب با محل خویش اقدام واز برکات این صنعت بهره مند شوند .




نظرات() 

تاریخ آخرین ویرایش:- -
شنبه 7 تیر 1393-06:50 ب.ظ



برای تعریف گردشگری از ضوابط و شاخص های متعددی استفاده می شود که بر اساس آن می توان انواع گردشگری را تعریف و طبقه بندی نمود :

1. شاخص زمان : که فعالیت های گردشگری را به اشکال کوتاه مدت ( کمتر از یک روز ) ، میان مدت ( 1 تا 3 روز ) و دراز مدت ( بیش از 3 روز ) از یکدیگر تفکیک می کند .

2. شاخص مکان : که گردشگری را به صورت فعالیت هایی در حوزه های نزدیک ، میانی و خارج یا دور تقسیم بندی می نماید .

3. شاخص انگیزه : که بر اساس آن گردشگری با انگیزه های استراحتی، تفریحی ، درمانی، زیارتی ، فرهنگی، اقتصادی، آموزشی، ورزشی و ... از یکدیگر تفکیک می گردد .

4. شاخص فصل : که گردشگری را بر اساس فصول سال طبقه بندی می کند .

5. شاخص شکل و سازماندهی سفر : مانند انفرادی،گروهی،خانوادگی و ... که ترکیب گردشگری را مشخص می نماید .

6. شاخص وسیله نقلیه مورد استفاده : که بر اساس نوع وسیله نقلیه طیقه بندی می شود .

7. شاخص نوع و محل اقامت : که گردشگران را بر اساس نوع و محل اقامت هم از نظر کیفی و هم از نظرکمی طبقه بندی می کند . مانند گردشگران مقیم در هتل ها یا خانه های ویلایی و یا پانسیون های خانگی و غیره .




نظرات() 

تاریخ آخرین ویرایش:- -
شنبه 7 تیر 1393-06:50 ب.ظ



گردشگری به مجموعه مسافرتهایی گفته می شود که بین مبداء و مقصدی با انگیزه های استراحتی ، تفریحی ، تفرجی ، ورزشی ، دیداری ، تجاری ، فرهنگی و یا گذران اوقات فراغت انجام می گیرد و در آن شخص گردشگر در مقصد اشتغال و اقامت دایم ندارد . بطور کلی مسافرتی که با انگیزه های فوق انجام می گیرد و حداقل یک شب اقامت در مقصد را به دنبال داشته باشد ، سفر توریستی یا گردشگری نامیده می شود . این تعریف یک تعریف قراردادی است و تاکنون چندین مسابقه برای ارائه یک تعریف جامع و کامل از گردشگری بی نتیجه مانده است . ( رهنما ،1381 ، 7 )

در مارس 1993 ، کمیسیون آمار ملل متحد، تعریف ارائه شده از جهانگردی توسط سازمان جهانی جهانگردی را پذیرفت . بر اساس این تعریف ، جهانگردی عبارت است از : « مجموعه فعالیت های افرادی که به مکانهایی خارج از محل زندگی و کار خود به قصد تفریح و استراحت و انجام امور دیگر مسافرت می کنند و بیش از یک سال متوالی در آن مکان ها نمی مانند . » ( راجر داس ویل ،1384 ،19)




نظرات() 

تاریخ آخرین ویرایش:- -
شنبه 7 تیر 1393-06:47 ب.ظ



 

 

لغت گردشگریtourism از کلمه tour به معنای گشتن اخذ شده که ریشه در لغت لاتین turns به معنای دور زدن ، رفت و برگشت بین مبداء و مقصد و چرخش دارد که از یونانی به اسپانیایی و فرانسه و در نهایت به انگلیسی راه یافته است (Oxford,1970,189 ). در فرهنگ و بستر گردشگری به سفری که در آن مسافرتی به مقصدی انجام می گیرد و سپس بازگشتی به محل سکونت در بر دارد ، اطلاق می گردد(Webster,1973,1218 ) . در فرهنگ لغت لانگمن گردشگری به معنای مسافرت و تفریح برای سرگرمی معنا شده است (Longman,1991,3046 )

گردشگری معادل فارسی و کاملاً دقیق واژه Tourism در زبانهای انگلیسی، فرانسه و آلمانی است که به صورت مصطلح در زبان فارسی به جهانگردی ترجمه شده است . ریشه این واژه از اصطلاح Tornus یونانی و لاتین گرفته شده که یکی از معانی آن گردش کردن و یا گشتن است و با پسوند Ism یا گری به صورت اسم مصدر Tourism یا گردشگری در آمده است .

 

 




نظرات() 

تاریخ آخرین ویرایش:شنبه 7 تیر 1393 06:49 ب.ظ
شنبه 7 تیر 1393-06:38 ب.ظ



سمیه اردو 1، فریدون عوفی 2

شكل 1- وزن دهی چهار  گروه استراتژی ST،WT،WO،SO در نرم افزار11   Expert Choice

شكل 2 -میزان اهمیت و اولویت چهار  گروه استراتژی ST،WT،WO،SO در نرم افزار11   Expert Choice

شكل 3-  چهار گروه استراتژی ST،WT،WO،SO در نرم افزار11   Expert Choice

بر اساس نتایج به دست آماده از نرم افزار11   Expert Choice تالاب بین المللی پریشان با استفاده از نقاط قوتی که دارد توانایی بهبود شرایط و توسعه گردشگری در منطقه را دارا می باشد و بر اساس نقاط قوتی که در منطقه وجود دارد و فرصتهایی که ما برای بهبود اوضا منطقه داریم می توانیم صنعت توریسم را در منطقه توسعه بدهیم و باعث رونق اقتصادی منطقه نیز می شود. استراتژی ها بر طبق میزان اهمیت و اولویت در اجرای چهارگروه استراتژی به ترتیب از چپ به راست WT ، ST،WO، SOمی باشد. می توانیم استراتژی هایمان را برای کاهش میزان خطر تخریب در منطقه و توسعه توریسم به کار بگیریم.

نتیجه­گیری

تغییرات اقلیمی، عدم درك صحیح از ارزش‌های نهفته تالاب پریشان و عدم وجود مدیریتی هدفدار و توانمند در گذشته باعث شده است که تالاب پریشان با بحران كمبود آب روبه رو شود و این تالاب را با آسیب پذیری مضاعفی روبه رو كرده است. بر اساس برنامه مدیریت جامع تالاب پریشان با عنوان طرح بین المللی که با توجه به اهمیت و شرایط اکولوژیک خاص و بحرانی منطقه در سازمان محیط زیست استان فارس تدوین شده است، تلاش برای جلوگیری از خشک شدن تالاب پریشان و کمک به آب گیری مجدد تالاب پریشان از سال 88 آغاز شده است. و با بستن مسیر های دو رودخانه در شمال غربی و جنوب شرقی و جاری کردن آنها به سمت تالاب پریشان باعث آب گیری مجدد تالاب شده اند. استفاده از تالاب‌ها به عنوان مناطق تفرجگاهی، اگرچه یكی از اهداف جدید مدیریت تالاب‌ها در راستای آشنایی مردم با ارزش‌ها و حفاظت از آنها به شمار می‌آید، لیكن اگر این اقدام بدون برنامه‌ریزی صحیح و لجام گسیخته باشد، نه تنها هدف مذكور محقق نمی‌شود، بلكه گاهی به روند تخریب تالاب نیز كمك می‌كند. صید و شكار نیز در این مناطق باید طبق ضوابط و مقررات حساب ‌شده و مدون صورت پذیرد. خوشبختانه اعمال قوانین شكار در ایران سابقه‌ای بس تاریخی دارد، اما صدور مجوز شكار بیش از حد ظرفیت در چنین مناطقی و همچنین شكارهای غیرمجاز و دور از چشم قانون موجب شده است تا پرندگان و حیات وحش تالاب‌ها نیز همانند سایر نقاط دیگر صدمات شدیدی را متحمل شوند. مقایسه ترتیب گزینه­ها بر اساس معیارهایی تعیین شده و در نهایت، تصمیم­گیری پایانی طبق یک قاعده انتخابی مشخصی باشد. از طرفی مدل تصمیم باید قادر به تصمیم­گیری در کمترین زمان ممکن باشد. ناکافی بودن اطلاعات در دسترس، پیچیدگی ترکیبی، اولویت‏های غیرقطعی و ذهنی، و تاثیر تمایلات تصمیم­گیرنده­ها، معمولا موانعی برای دستیابی به یک رویه ساختار یافته می­باشند. انعطاف پذیری، سادگی محاسبات و گزینه ها و ارائه نمودار نهایی بر اساس اولویت بندی از لحاظ اهمیت استراتژی ها در فرایند تجزیه و تحلیل سلسله مراتبی FAHP و با استفاده از نرم افزار11   Expert Choice از مزیت این روش می باشد. با توجه به استراتژی های به دست آمده در SWOT و رتبه بندی استراتژی ها در فرایند تجزیه و تحلیل سلسله مراتبی FAHP اهمیت و اولویت در انجام چهار گروه استراتژی های SWOT به ترتیب از چب به راست  ST،WT،WO،SO می باشد. انجام این استراتژی ها باتوجه به اهمیت و اولویتهای تعیین شده می توان کمک موثری در بهبود وضعیت زیست محیطی منطقه و توسعه گردشگری در تالاب بین المللی پریشان می باشند.

 




نظرات() 

تاریخ آخرین ویرایش:شنبه 7 تیر 1393 06:39 ب.ظ
شنبه 7 تیر 1393-06:32 ب.ظ



سمیه اردو 1، فریدون عوفی 2

-          نقاط قوت  (Strengths)

S1 تبادل فرهنگها، غنی شدن تجارب فرهنگی

S2  وجود مناظر زیبا و جلوه های ویژه طبیعی جهت توسعه گردشگری، دشت­های حاصلخیز و گسترده دیم

S3 وجود منابع و زیستگاههای منحصر بفرد جهت گونه های نادر و در معرض خطر جانوری و گیاهی

S4   دارا بودن شرایط مساعد اقلیمی (میانگین دمای مناس، وزش باد ملایم)

S5 تمایل جامعه محلی به مشارکت و همکاری با بخش خصوصی و عمومی در فعالیت های گردشگری

S6 مشارکت برخی از وزارتخانه ها، سازمان ها و مراکز خصوصی و نیمه خصوصی در توسعه گردشگری

 

-          نقاط ضعف (Weaknesses)

W1 برخورد های پیش بینی نشده مردم بومی با فرهنگهای مختلف گردشگران

W2  حساسیت و آسیب پذیری زیستگاههای منطقه به نوسانات محیطی و تغییرشرایط اکولوژیکی و نیز حساسیت منطقه زیستگاهها نسبت به آلاینده های کانونی و غیر کانونی

W3  تغییرات آب و هوایی و خشکسالی دوره ای در سطح منطقه

W4   ضعف عمومی بخش گردشگری از نظر مدیریت، تبلیغات ، ساختار حقوق، بازار یابی، توسعه منابع استانی، گسترش و بهینه سازی زیر ساختها در محدوده منطقه مورد مطالعه

W5 ضعف عمومی بخش گردشگری از نظر مدیریت، تبلیغات ، ساختار حقوق، بازار یابی، توسعه منابع استانی، گسترش و بهینه سازی زیر ساختها در محدوده منطقه مورد مطالع

 W6  عدم وجود خدمات مالی بانکی در محدوده منطقه مورد نظر

 

-          فرصت ها (Opportunities)

O1 افزایش اشتغال، افزایش سرمایه گذاری

O2 انجام مطالعات ارزیابی و تحقیقات زیست محیطی در محدوده منطقه و نیز تغییر نگرش عمومی به کیفیت منابع طبیعی و تأثیر آن در سلامت زندگی انسان

O3 اجرای برنامه های مدیریت حفاظتی در سطح ملی و بین المللی

O4اهمیت رونق گردشگری در استان و محدوده منطقه مورد مطالعه در توسعه فرهنگی و معرفی فرهنگ اصیل و میهمان نوازی اسلامی ساکنین منطقه

O5 تشخیص و پذیرش اهمیت و جایگاه واقعی رونق گردشگری در استان و محدوده منطقه مورد مطالعه به عنوان ابزاری موثر در بهبود وضع اقتصادی

O6امکان اصلاح كیفیت محیطی و ایجاد انگیزه برای پاكسازی محیط از طریق كنترل آلودگی و زیباسازی ظاهری كلی محیط با طراحی و ساخت مناظر و ساختمانهای مناسب

 

 تهدیدها(Threats)

 T1 هجوم فرهنگهای مختلف در منطقه، احتمال آلودگی تالاب و منطقه

T2 فشار بهره برداری از منابع طبیعی و ذخایر:چرای بی رویه دام و  فشار بر روی مراتع -  شکار پرندگان- بوته کنی- افزایش( دخالت در مسیر و جریان اكوسیستم های طبیعی)

T3 ارتباط مستقیم با جوامع روستایی حاشیه وبهره برداری غیر اصولی از منابع طبیعی(عدم برنامه ریزی مناسب جهت جلوگیری از فرسایش خاک و زیستگاههای منطقه)

T4 تخریب محیط، کاهش ارزشها، جاذبه ها و تهدیدهای زیست محیطی در محدوده منطقه مورد مطالعه

  T5 شکننده بودن صنعت گردشگری محدوده منطقه مورد مطالعه در مقابل امنیت سیاسی و اقتصادی، تغییر در قیمت و ارزش زمین های منطقه

همانگونه كه اشاره گردید، در ارزیابی SWOT اگر جمع نهایی بزرگتر از 2.5 باشد، نقاط قوت بیشتر و اگر جمع نهایی کوچکتر از 2.5 باشد نقاط ضعف بیشتر است. و با توجه به اینکه جمع نهایی 4.638 است .این بدان معنااست كه تالاب بین المللی پریشان از نظر عوامل درونی رویهم رفته دارای قوت می باشد و همچنین با توجه به جمع نهایی عوامل بیرونی که عدد 4.558می باشد، می توان نتیجه گرفت که منطقه تالاب بین المللی پریشان از نظر عوامل بیرونی دارای فرصت¬های زیادی می¬باشد

 

1-      استراتژی تقویت نقاط قوت با توجه به فرصت‌ها : SO

- توسعه چشم اندازهای طبیعی با توجه به پتانسل های طبیعی موجود

- استفاده بهینه از نزولات جوی

- توسعه فضاهای سبز و پوشش گیاهی

- استفاده از موقعیت توپوگرافیكی و شیب منطقه جهت توسعه کیفیت زیست محیطی

- فراهم آوردن شرایط فعالیت های کشاورزی اصولی در منطقه

- با برنامه ریزی  مدون و پایدار و  ایجاد زیر ساخت های محکم به همراه نظارت دقیق می توان از  آثار منفی تا حدودی جلوگیری کرد، مراعات اصول حفاظت و مدیریتی

       

2-      استراتژی كاهش نقاط ضعف با توجه به فرصت‌هاWO:

- ارتقا کیفیت زیست محیطی منطقه مورد نظر از طریق بهبود زیرساخت های تامین آب و سیستم دفع زباله و فاضلاب

-  استفاده از گونه های گیاهی سازگار با اقلیم

- جلب سرمایه های خصوصی جهت استفاده بهینه از منابع طبیعی

- ارتقا شرایط بهره برداری از کاربری اراضی در پیرامون منطقه مورد نظر

- سرمایه گذاری جهت ارائه اطلاعاتی با کیفیت عالی، تا بازدید کننده از اهمیت ویژگی های طبیعی منطقه مورد نظر و ضرورت حفاظت از این منابع آگاه شود

- برنامه ریزی جهت ارائه  انواع خدمات و تسهیلات  به قشرهای مختلف در دهک های درآمدی متفاوت

 

3-      استراتژی حفظ نقاط قوت در  برابر تهدید‌هاST:

-پیش بینی تمهیدات لازم جهت کاهش خطرات احتمالی ناشی از وقوع سوانح طبیعی

- برنامه ریزی برای حفظ مراتع و پوشش گیاهی منطقه

- استفاده از خاك مناسب كشاورزی و بهبود آن

- افزایش ظرفیت و توان محدوده مورد نظر جهت دفع زایدات و مواد آلاینده از طریق توسعه زیرساخت ها

- برنامه ریزی برای پاکیزه نگهداشتن محیط زیست منطقه مورد نظر

-اطلاع رسانی و افزایش آگاهی عموم در مورد اهمیت منابع طبیعی و ضرورت حفاظت از آنها

 

4-      استراتژی رفع نقاط ضعف با  توجه به تهدید‌هاWT:

- بهبود پوشش گیاهی منطقه جهت جلوگیری از فرسایش خاك

- افزایش پوشش گیاهی منطقه و درختان جهت تلطیف هوا و سایه اندازی در فصول گرم

- كنترل عوامل بر هم زننده ی ویژگی های طبیعی محل

- ارائه روش های منطقی در بهره گیری از منابع طبیعی و انسانی و ممانعت از به کارگیری غیر علمی این منابع

- جلوگیری از آلودگی های زیست محیطی از طریق بهبود زیرساخت های تامین آب و سیستم دفع زباله و فاضلاب

 

نتایج به دست آمده از چهار دسته استراتژی ST،WT،WO،SO با استفاده از روش فرایند تجزیه و تحلیل سلسله مراتبی FAHP و با بکارگیری  نرم افزار11   Expert Choiceبه صورت شكل های 1و2و 3 نشان داده شده است.

 

 

 




نظرات() 

تاریخ آخرین ویرایش:شنبه 7 تیر 1393 06:34 ب.ظ






  • تعداد صفحات :2
  • 1  
  • 2