تبلیغات
مدیریت محیط زیست (سارا اردو) - مطالب هفته چهارم آبان 1393

:درباره وبلاگ

:آرشیو

:پیوندهای روزانه

:صفحات جانبی

:نویسندگان

:آخرین پستها

:ابر برچسبها

آماروبلاگ

آوازک

کد تغییر شکل موس

کد تغییر شکل موس

کد تغییر شکل موس



کد ساعت فلش





دریافت کد حرکت ستاره چت روم دریافت کد قفل کلیک راست چت روم دریافت کد قفل کلیک راست چت روم

دریافت کد قفل کلیک راست چت روم

جمعه 30 آبان 1393-07:09 ب.ظ



زیست بوم: وقفه در بارندگی‌های پاییزی، آلودگی هوا را برای پایتخت و چند کلانشهر کشور به همراه آورد. درحالی که پیش‌بینی‌های هواشناسی از بارش باران و برف در روزهای آینده حکایت دارد اما، خشکی هوا در روزهای اخیر باعث شده است، آلودگی که در ماه اول پاییز از شهرهای کشور رفته بود، بار دیگر گریبان شهروندان تهرانی و چند شهر بزرگ دیگر کشور را بگیرد. آنطور که اخبار روز گذشته نشان می‌دهد حداقل وضعیت آلودگی هوا در دو شهر تهران و مشهد به حالت هشدار رسید. در پایتخت این آلودگی حتی به بیمارستانی شدن شماری از شهروندان انجامید.

بعد از ظهر روز گذشته مدیر روابط عمومی اورژانس تهران از مراجعه ۱۸۵ بیمار تنفسی و قلبی در ۲۴ ساعت گذشته به اورژانس خبر داد. همزمان اظهارنظرهایی درباره آلودگی هوا و تبعات آن برای شهروندان انجام شد. این درحالی بود که مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی هم  گفت: با افزایش حجم آلاینده‌ها شاخص کیفیت هوای مشهد ظهر شنبه در وضعیت هشدار قرار گرفت.

 هوای تهران در شرایط نا سالم
صبح روز گذشته بود که خبری روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت: به استناد اطلاعات دریافت شده از ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای شهر تهران، شاخص کیفیت هوای امروز تهران ۱۱۱ و در شرایط ناسالم قرار دارد. کمی بعد مدیر روابط عمومی اورژانس تهران از مراجعه ۱۸۵ بیمار تنفسی و قلبی در ۲۴ ساعت گذشته به اورژانس خبر داد و گفت: افزایش آلودگی هوای تهران طی چند روز اخیر موجب مراجعه شهروندان به مرکز فوریت‌های اورژانس شده است.

حسن عباسی از مراجعه 869 نفر طی 24 ساعت گذشته به اورژانس خبر داد و افزود: ظرف 24 ساعت گذشته 77 بیمار قلبی به اورژانس مراجعه کردند، همچنین 108 بیمار تنفسی نیز تحت درمان تکنسین‌های اورژانس قرار گرفتند. او یادآور شد: در 24 ساعت گذشته اورژانس تهران 1260 عملیات انجام داده که 159 مورد آن مربوط به مصدومان تصادفات، 14 مورد حوادث ناشی از سقوط، 12 مورد سوختگی و 21 مورد مسمومیت شهروندان بوده است.همچنین  417 نفر از مراجعه‌کنندگان به اورژانس توسط آمبولانس به مراکز درمانی و بیمارستان منتقل شدند.

افزایش نرخ رشد سرطان با افزایش آلودگی

 همزمان با انتشار اخباری مبنی بر بازگشت آلودگی هوا به پایتخت رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران، گفت: آلودگی هوا سرطان‌زاست، چراکه سرطان در کشور از ۱۱ هزار نفر در سال ۶۸ به ۷۰ هزار نفر در سال ۸۸ و ۱۰۰ هزار نفر در حال حاضر رسیده است. رحمت‌ا..‌.حافظی اظهار کرد: اگر به اقداماتی که برای بهبود وضعیت کیفیت هوا صورت گرفته اشاره‌ای نشود از انصاف به دور است چراکه تعداد روزهای پاک شهر تهران در سال جاری در مقایسه با سال گذشته بهبود یافته به طوری که از سه روز به هشت روز افزایش داشته است. او این آمار را نشان‌دهنده اقدامات اثرگذار دولت و شرایط جوی مساعد دانست و تصریح کرد: هنوز نمی‌توان با اطمینان پیش‌بینی کرد که زمستان امسال هوا چه کیفیتی خواهد داشت اما بدون شک به مداخلات بیشتری نیاز است تا کیفیت هوا بهبود یابد.

 رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران، با بیان اینکه الگوی آلودگی هوا در 10 سال گذشته تغییر یافته است، گفت: در گذشته آزبست و سرب در هوا وجود داشت و امروز ذرات معلق کمتر از 5/2 میکرون بیشترین تهدید کننده سلامت مردم هستند. حافظی با بیان اینکه چرا سرطان در کشور از 11 هزار نفر در سال 68 به 70 هزار نفر در سال 88 و 100 هزار نفر در حال رسیده است، افزود: نمی‌خواهم بگویم که همه این سرطان‌ها ناشی از آلودگی هوا بوده است اما بر اساس گزارش و مستندات علمی آلودگی هوا سرطان‌زاست و در رتبه یک مواد سرطان‌زا در دنیا قرار دارد. همینطور بنزن و گوگرد سرطان زاست. سوال اینجاست چرا گوگرد موجود در سوخت ما به جای 50ppm بر حسب گفته مسئولان امر 8 هزار ppm است و چه کسی باید به مردم پاسخ دهد؟ به گزارش آنا رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران با بیان اینکه وقتی یک مادر در یک خانواده به سرطان دچار می‌شود، این بیماری تنها سرطان مادر نیست بلکه سرطان خانواده است، تاکید کرد: اثرات مخرب اجتماعی که این بیماری ایجاد می‌کند برای اقتصاد کشور و روح وروان جامعه هزینه ایجاد می‌کند. خواهش من این است که خودروسازان جدی‌تر به تعهدات خود عمل کنند و هر بار قولی را که می‌دهند زیر پا نگذارند.

 همزمان مدیرکل سابق محیط زیست استان تهران می‌گوید: برای ارزیابی سالانه آلودگی هوای تهران باید منتظر عبور از پاییز و زمستان بود، چون وارونگی‌ هوا در این فصول رخ می‌دهد و آلودگی تشدید می‌شود. فارس نوشت؛ علی اشرفی‌پور با اشاره به ناسالم بودن هوای این روزها در پایتخت گفت: ما در فصل پاییز و زمستان مخصوصا در شهرهای صنعتی و پرجمعیت مانند تهران پدیده وارونگی هوا و افزایش غلظت آلاینده‌ها را خواهیم داشت. او ادامه داد: این موضوع در وهله اول یک امر طبیعی است که اتفاق می‌افتد و داده‌های ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا در طی سال‌های گذشته نشان می‌دهد که با اقدامات خوبی که طی سال‌های گذشته صورت گرفته بود به لحاظ مهم‌ترین آلاینده‌های گازی مانند نیترات، سولفات و حتی ازن شهرهای ما مخصوصا از سال 86 به بعد شرایط مطلوبی داشته و دارند.

روزنامه آرمان
http://zistboom.com/fa/news/25876

منبع:




نظرات() 

تاریخ آخرین ویرایش:جمعه 30 آبان 1393 07:10 ب.ظ
جمعه 30 آبان 1393-07:05 ب.ظ



از فوک خزری چه می دانیم؟

 

زیست بوم: وضعیت فوک خزری امسال کمی نگران‌کننده به نظر می آید. آن‌چنان که در ساحل گیلان تاکنون شاهد تلف شدن چهار قلاده فوک خزری بوده ایم. چند احتمال در این مورد وجود دارد که نیاز به بررسی و پژوهش‌های دقیق‌تری دارد. اما علاقمندان به این گونه جانوری هم بیکار ننشسته اند و شش فوک را از دام صیادان نجات داده و به دامان دریا برگردانده اند.

شاید برخی گمان کنند که ایران گونه ای به نام فوک ندارد اما دریای خزر شاهد جست و خیز این جاندار آرام و بی حاشیه است.

اگر علاقمند به دریافت آخرین اطلاعات در مورد فوک خزری هستید رادیو ایران صدا برنامه ای در خصوص آن تدارک دیده است که می توانید اینجا بشنوید.

http://www.iranseda.ir/player/?g=1205141

 

منبع:http://zistboom.com/fa/news/25878




نظرات() 

تاریخ آخرین ویرایش:جمعه 30 آبان 1393 07:09 ب.ظ
جمعه 30 آبان 1393-07:03 ب.ظ



انتقال آب کارون به زاینده رود صحت ندارد/نباید این شائبه وجودداشته باشد که آب زاینده رود از کارون تامین می شود زیرا این برداشت کارشناسی و علمی نیست/برای کاهش آلودگی هوا مسئولیتهای فردی نیز نباید فراموش شود
زیست بوم: رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: برنامه کاهش آلودگی هوا 5تا 10 سال طول می کشد البته در یکسال گذشته در مقایسه با سالهای قبل کیفیت هوابهتر شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در حاشیه همایش مدیریت منابع و مصرف آب در پاسخ به خبرنگار ایلنا مبنی بر برنامه برای کاهش آلودگی هوا گفت: کاهش آلودگی هوا یک برنامه بلند مدت است و از سال 79 شروع شده و درسال 84 تعطیل شد ومجددا از سال 92 شروع شده است.

وی افزود: برنامه کاهش آلودگی هوا 5تا 10 سال طول می کشد و گامهای خوبی نیز در این زمینه برداشته شده به طوری که در یکسال گذشته در مقایسه با سالهای قبل کیفیت هوابهتر شده اما هنوز این معضل حل نشده است.

وی درخصوص برنامه هایی که دولت برای کاهش آلودگی هوا دارد اظهار داشت: مصوبه دولت بیست و پنج گام دارد که از جمله آنها حمل ونقل عمومی توسعه مترو و اتوبوس رانی و از رده خارج کردن میلیونها خودروی فرسوده، اصلاح الگوی حمل ونقل درون شهری بوده است.

ابتکار ادامه داد: تاکنون توزیع بنزین یورو4 در شهرهای تهران،‌کرج، تبریز اصفهان و مشهد انجام شده که اتفاق خوبی تلقی می شود همچنین توزیع گازوئیل استاندارد نزدیک به یورو 4 با 157 قسمت در میلیون گوگرد در مقایسه با هفت هزار قسمت د رمیلیون گوگرد در مقایسه با سال قبل اتفاق مهم و شایسته ای بوده است.

وی همچنین گفت: خودروهای تولیدی کشور بعد از هشت سال که در زمینه استاندارد یورو4 تاخیر داشته اند در حال حاضر در حال انجام آن هستند.

وی با طرح این سوال که آیا می شود طی یکسال تمام آنچه را که در هشت سال گذشته انجام نشده بود اجرایی کرد اظهار داشت: قطعا این گونه نیست اما باید گفت خودرو سازی کشور استاندارد یورو 4 را اجرا می کند و این دستاورد بزرگی است که در حال انجام است همچنین کمیته ملی کاهش آلودگی هوا در سازمان حفاظت محیط زیست هفته ای دو بار به طور مستمر تشکیل جلسه می دهد و تمام اجزای مصوب دولت را مورد بررسی قرار می دهد.

وی تاکید کرد: برای کاهش آلودگی هوا 16 دستگاه باید به صورت همزمان حرکت کنند البته مردم نیز باید همکاری لازم را داشته باشند.

وی ادامه داد: اینکه صرفا دستگاههای دولتی شهرداری راهور ناجا وظیفه خود را انجام دهند کافی نیست چرا که بدون همکاری مردم این اهداف محقق نمی شود به این معنا که اگر هر کسی بدون توجه به توصیه ها از خودروی شخصی استفاده کند و دائما انتقاد کند که چرا هوا آلوده است مشکل حل نمی شود لذا همه باید دست به دست هم بدهیم تا بتوانیم این مشکلات را برطرف کنیم البته برخی مشکلات و محدودیتهایی نیز وجود دارد که از جمله آنها مشکلات اعتباری است اما درعین حال دولت مصمم است که با کمک دیگر دستگاهها و از جمله شهرداری برنامه کاهش آلودگی هوا را قدم به قدم پیش ببرد.

ابتکار درپاسخ به سوال  دیگر خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه چرا با وجود اینکه مقرر شده انتقال آب بین حوزه ای منوط به مدیریت مصرف آب در مبدا و مقصد باشد این مهم در مورد انتقال آب کارون به زاینده رود اجرا نشده اظهار داشت: انتقال آب کارون به زاینده رود صحت ندارد.

وی افزود: مسئول منابع آب وزارت نیرو است و ما به عنوان سازمان حفاظت محیط زیست اقدامات نظارتی را انجام می دهیم.

وی خاطر نشان کرد: تحت هیچ شرایطی انتقال آبی که بخواهد به کارون لطمه بزند مورد تایید سازمان حفاظت از محیط زیست نیست ضمن اینکه زاینده رود از سال ها قبل رودخانه بوده و مدتها است که خشک شده بنابراین نباید این شائبه وجودداشته باشد که آب زاینده رود از کارون تامین می شود زیرا این برداشت کارشناسی و علمی نیست.

وی تاکید کرد: زاینده رود از قرنها قبل رودخانه بوده و حق آبه خودش را دارد البته کارون نیز حق آبه خودش را دارد و تمام تلاش سازمان محیط زیست این است که رودخانه ها حفاظت شوند و حق آبه شان مورد توجه قرار گیرد.

ابتکار خاطر نشان کرد: اینکه بعد از مدتها برای زاینده رود حق آبه در نظر گرفته شده نباید اینگونه برداشت شود که زاینده رود از کارون تغذیه می شود.

وی خاطر نشان کرد: سرمنشا تامین آب زاینده رود چهارمحال بختیاری است.

وی ادامه داد: رودهای کارون و زاینده رود رودخانه های تاریخی هستند و قرار نیست یکی فدای دیگری شود بنابراین کارون را فدای زاینده رود نمی کنیم.

وی در خصوص طرح بهشت آباد گفت: دراین خصوص نیز اتفاق خاصی نیفتاده و ما گزارشی در این زمینه نداشته ایم و بنده نیز اظهار نظری در این خصوص نکرده ام بنابراین نباید به شایعات و بحثهای غیر کارشناسی توجه شود.

ابتکار تصریح کرد: همه مردم و ما به کارون و زاینده رود و تمام رودخانه های کشور علاقه مندیم و اجازه نمی دهیم هیچکدام دچار آسیب شوند.

وی یادآور شد: برای زنده ماندن زاینده رود باید کارهای متعددی صورت گیرد که یکی از آنها اصلاح الگوی کشاورزی در استان اصفهان و مناطق مجاور است و همچنین باید مصارف مدیریت شود.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: غیر از زاینده رود ما نگران تالاب گاوخونی هم هستیم چرا که این تالاب برای کشور بسیار ارزشمند بوده بنابراین برای اینکه آب به آن برسد باید الگوی کشاورزی و آبیاری اصفهان اصلاح شود البته در این خصوص توافقاتی بین استاندار، وزارت نیرو و محیط زیست حاصل شده و مورد پذیرش قرار گرفته است.

ابتکار در پاسخ به اینکه چرا با وجود ارائه مستندات سازمان حفاظت از محیط زیست در زمینه بنزین های آلوده همچنان مجلس قانع نمی شود توضیح داد: ما بارها همه مدارکمان را ارائه کرده ایم ضمن اینکه تمامی مدارک در پورتال دولت و سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفته است بنابراین اطلاعات در اختیار همگان قرار گرفته و روشن است.

وی در ادامه از مجلسی ها خواست که برای ادامه اجرای کاهش آلودگی هوا کمک کنند چون این اقدامات گامهای اولیه بوده و حذف بنزن از هوای شهرها گام بزرگی در جهت بهبود کیفیت هوا بوده است البته این به این معنا نیست که همه معضلات آلودگی هوا حل شود کما اینکه این مشکلات طی سالها بوجود آمده و نسبت به آن بی توجهی شده است اما در طی یکسال گذشته دولت توجه جدی داشته که این مسئله کاهش آلودگی هوا تداوم پیدا کند.

وی یادآور شد: همه دستگاهها و وزارت صنایع مکلفند که نظارت دقیق داشته باشند و در زمینه ارتقای استانداردهای خودرو سازی فعالیت کنند.

وی در ادامه به مصوبه دولت در زمینه گاز سوز کردن اتوبوسها اشاره کرد و گفت: دراین خصوص شورای اقتصاد اعتبار خوبی پیش بینی کرده وهمچنین در زمینه واردات خودروهای هیبریدی و موتورسیکلتهای برقی حمایت ویژهای از سوی دولت شده به صورتی که عوارض گمرکی واردات این خودرو ها حذف شده است. و همچنین در زمینه های سیستم های گرمایشی و سرمایشی و موتورخانه ها اقدامات مناسبی صورت گرفته است.

وی با تاکید براینکه برای کاهش آلودگی هوا مسئولیتهای فردی نیز نباید فراموش شود خاطر نشان کرد: کسانی که خودروی شخصی دارند مکلف ند که برای معاینه فنی و تنظیم موتور اقدام کنند چرا که در غیر این صورت به خود و خانواده و جامعه ضررمی زنند.

وی ادامه داد: باید روی تکالیف شهروندی تاکید شود تنظیم موتور خانه ها و هوشمند سازی آنها ضمن کاهش هزینه های برق و گاز از آلایندگی هوانیز می کاهد.

وی دلیل آلودگی هوا در کلان شهرها را تردد بیش از حد خودروها و مصرف بنزین عنوان کرد و گفت: وارونگی دما، به راه افتادن سیستمهای گرمایشی منازل، تردد خودروهای تک سرنشین و حتی در بعضی روزها استفاده نیروگاهها از گاز طبیعی از جمله دلایل آلودگی هوای شهرتهران است.

معاون رئیس جمهور خاطر نشان کرد: به دلیل عقب ماندگی د رتامین گاز نیروگاهها در سالهای گذشته بیش از گاز از سوخت مایع استفاده کرده اند اما د رحال حاضر تلاش وزارت نفت براین است که گاز بیشتری به نیروگاهها برساند اما این مسئله زمان می برد.

وی خاطر نشان کرد: نباید انتظار داشته باشیم که مشکلات آلودگی هوا یک شبه حل شود ولی اطمینان می دهم کیفیت هوا رو به بهبود است که البته لازمه تسریع در روند کاهش آلودگی هوا مشارکت و مسئولیت پذیری تک تک مسئولان وشهروندان است.

وی با بیان اینکه کلید حل مشکل آلودگی هوا مشارکت مردم است ابراز امیدواری کرد: تا پایان سال جاری مشکل آلودگی عمده کلان شهرها حل شود.

منبع:http://zistboom.com/fa/news/25906




نظرات() 

تاریخ آخرین ویرایش:جمعه 30 آبان 1393 07:05 ب.ظ
پنجشنبه 29 آبان 1393-11:12 ق.ظ



 

جهت تشخیص آلودگی آب به باکتری آزمایش هایی روی نمونه آب انجام می گیرد اما بایستی یک باکتری را به عنوان شاخص (indicator ) در نظر گرفت که ویژگی های یک باکتری به عنوان شاخص عبارت است از :
1) به عنوان باکتری اجباری ساکن روده باشد .
2) غیربیماری زا باشد .
3) این باکتری در زمانی که باکتری های بیماری زا حضور دارند این باکتری حضور داشته باشد .
4) این باکتری باید به تعداد زیاد در محیط آلودگی وجود داشته باشد (خیلی بیشتر از باکتری های بیماری زا )
5) آزمایش کردن بر روی باکتری باید به سهولت با سرعت و با هزینه کم صورت گیرد .
6) مقاوم باشد .
اشرشیا کلی (
E.Coli) به عنوان شاخص احتمالی آلودگی آب
اشرشیاکلی در روده انسان و حیوان یافت می گردد و به عنوان شاخص احتمالی آلودگی آب در نظر گرفته می شود ممکن است در بین این باکتری انواع باکتری های بیماری زا دیده شوند این باکتری برای انسان مضر نیست اما حضور آن در آب بیانگر این است که آب توسط مدفوع انسان یا حیوان آلوده شده است و احتمال آلودگی توسط باکتریهای دیگر و ایجاد بیماری هایی نظیر وبا ، تیفوئید و ... داشته باشد .
نکته دیگری که در مورد اشرشیا کلی دارای اهمیت است و باعث شده تا این باکتری به عنوان شاخص آلودگی با مدفوع در نظر گرفته شود این است که مدت زنده ماندن این باکتری در آب با مدت بیشتر باکتری های بیماری زا در آب تقریباً برابر است .
جداسازی باکتری های بیماریزا از آب در طی آزمایش های باکتریولوژی مشکل است بنابراین باید باکتری های گروه اشرشیاکلی (کلی فرم ها ) تعیین کرد که این کار با استفاده از آزمایش های
MPN ( محتمل ترین تعداد باکتری های نمونه ) امکان پذیر است{43} .

 

سارا اردو

 

 

 

43. http://region15.tehran.ir/Default.aspx?tabid=232

 

 




نظرات() 

تاریخ آخرین ویرایش:چهارشنبه 9 تیر 1395 11:07 ب.ظ
یکشنبه 25 آبان 1393-02:13 ق.ظ



فریدون عوفی1، مهناز ربانی ها2، سمیه اردو3 ،  شیوا تهرانی4 ، غفور شیخ 5

 

چكیده

خلیج فارس به عنوان یك اكوسیستم دریایی نیمه بسته و آبراهه حیاتی و مهم، از جایگاه  ویژه ای درعرصه تحولات منطقه ای و بین المللی برخوردار می باشد. احداث سازه های ساحلی و فرا ساحل، حمل و نقل دریایی بویژه ناوگان تجاری و نفتکش، تخلیه آب توازن، فعالیتهای اكتشاف، استخراج و بهره برداری از منابع معدنی و کانی، ورود انواع آلاینده ها با منشا خشکی و دریایی (صنعتی، كشاورزی، شهری و روستایی) و اثرات مخرب آلودگیهای كانونی و غیر كانونی، باعث کاهش  ذخایر و منابع زیستی  و نیز تخریب زیستگاه ها و محیط زیست دریایی و ساحلی منطقه شده است. لذا فرایند مطالعات ارزیابی پیامدهای زیست محیطی                               EIA (Environment Impact Assessment) و ارزیابی زیست محیطی راهبردی                                        SEA  (Strategic  Environment Assessment)، از دیدگاه اکولوژیکی و زیست محیطی و همچنین مسائل اقتصادی و اجتماعی حائز اهمیت می باشد.  این تحقیق با هدف ارزیابی زیست محیطی، بررسی فرایند تغییرات و نوسانات تنوع زیستی (تنوع گونه ای و زیستگاهی) و در نهایت ارائه مدل مدیریت پایش و کنترل زیست محیطی بر مبنای تعیین حساسیت زیست محیطی در کلیه مناطق  و میادین نفتی ایرانی تحت پوشش فلات قاره خلیج فارس شامل جزایر سیری، لاوان، خارک و منطقه بهرگان و همچنین سکوهای نفتی هر یك از مناطق و میادین نفتی انجام پذیرفت.

 

 

واژه‌های كلیدی: خلیج فارس ، فلات قاره، ارزیابی زیست محیطی، صنایع ساحلی و فرا ساحل

 

 




نظرات() 

تاریخ آخرین ویرایش:یکشنبه 25 آبان 1393 02:20 ق.ظ